Den bistra verkligheten

Jag inser att vi varit förskonade från mycket under lång tid, här i lilla byn där jag bor.
Här har ytterdörrar lämnats olåsta (eller låsta med dörrnyckeln hängandes på en krok intill...)
Bilar lämnas olåsta på gården eller vid affären med nycklarna i.
Alla känner till alla och håller koll.
På gott och ont.
Men nu under senaste året har en markant förändring plötsligt skett.
Fyra inbrott på ljusan dag bara den senaste månaden.
Stölder.
Narkotika.
Bråk och stök och allmänt busliv.
Tryggheten naggas i kanten.
Idyllen är inte längre vad den har varit.



Permalink Allmänt Kommentarer (8) Trackbacks ()


Kommentarer

Postat av: Ellis

Det är helt sjukt det där. Hur världen gått och blivit.



sv: hahaha men gillade ditt citat iallafall hahaha :D

Postat av: Peterlarson

Det är så tråkigt att dåliga saker verkar ha så mycket lättare att sprida sig än bra.

Det är bara till att försöka hitta nya vägar att sprida bra saker på.

Postat av: Em

Vad synd! Jag har också bott så att man inte behövde låsa ytterdörren och då blir det en stor förändring när man plötsligen måste bli försiktig.

Postat av: Gun

Vad tråkigt och synd. Jag är nyfiken på var du bor, men du kanske inte vill berätta i bloggen? Jag är ju född i Hälsingland och har bott i två små byar där, Svabensverk och Nianfors. Men du bor väl längre norrut? Jag kom bara att tänka på det när du skrev om din by.

Kram på dig!

Postat av: Ulrika

Min lilla by heter Burträsk och ligger i norra västerbotten, 4 mil söder om Skellefteå, 10 mil norr om Umeå. 1500 invånare ungefär, 5000 om man räknar byarna runt omkring. Jordbruksbygd, träindustri och Västerbottensost! Och ett och annat inbrott...

Postat av: Stattinskan

Så är jag uppvuxen och även mina barn .... det är sorgligt att det inte kunde fortsätta så! Kramar

Postat av: Gun

Sv: Burträsk! Jaha! Det känner jag igen, men har inte varit där. Däremot bodde vi i Umeå ett halvår när jag var åtta år.

Tack snälla gulliga för din kommentar!

Postat av: Ulla

Åh, era stackare har det även drabbat er. Sååå tråkigt. Det hade varit en bättre värld att leva i om alla kunnat låta bli att "låna" andras saker. Ha en skön dag!... och du glöm inte att låsa dörren


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback