Tjocka släkten!

När jag som liten hörde julsången "Nu tändas tusen juleljus" sjungas
var jag alltid övertygad om att det var en släkting till mig dom sjöng om.

Jag hette nämligen Kvist i efternamn på den tiden.

"....ty född är Herren Jesus Kvist, vår Frälsare och Gud!"

Det var inget som jag tyckte var särskilt märkvärdigt, vill jag minnas.
Det var som det var, bara.

Då var det märkvärdigare med min farbror Bernt.
Han bodde i Stockholm (och gör det fortfarande).
Och jag hade sett på TV att han bodde i ett jättefint hus.
Bernts Salonger.

Så det är till att ha påbrå...

Permalink Allmänt Kommentarer (18) Trackbacks ()


Kommentarer

Postat av: Ama de casa

Hahaha! Jag är imponerad!

Postat av: Em

Hahaha! Jag hade också en föreställning om mitt efternamn när jag växte upp, men usch, jag bloggar under alter-ego och kan inte berätta.. :D Det är inte så spännande ändå, men det är rätt kul när man upptäcker vilken villfarelse man har levt i. :D

Postat av: Ama de casa

Em: Va? Heter du inte Mamma i efternamn? Varför har du inte berättat det?

Alter-ego är i och för sig också ett bra efternamn.

Postat av: Ivana

Jag var helt övertygad om att låten Behind blue eyes var skriven speciellt för mig. Eller vad säger jag, det är vad jag tror än idag!

Postat av: Ulrika

SV:

Ama: Hahaha, Alter-Ego ÄR ett bra efternamn!!

(Definitivt nåt att tänka på Em!)

Ivana: Slappna av - det är klart att det är dej dom sjunger för!

Postat av: anne

Så underbart att tillhöra en så ombesjungen och kulturellt bevandrad släkt!



Jag hade nästan kunnat vara ombesjungen i "Hos Anne i höjden"!!!

Postat av: Barbro Binda

Hahaha, eller Jisses kanske jag skulle säga. :-) Om vi har RIKTIGT otur du och jag så kanske vi rent av är släkt på långt håll. Världen är ju trots allt väldigt liten. Min Mor har en kusin som bor i B-träsk...

Postat av: Em

Hahaha! Jag heter Egoinas mamma Bloggsson. Egoina körde med det ett tag, att hon het Bloggsson till efternamn. I och med att jag utnyttjar henne hänsynslöst i blogg-världen så anammar jag även hennes efternamn här. ;D



Natti, natti fina du!

Postat av: Gun

Hahahahaha! Gud vad roligt! :D Vilket trauma det måste ha varit när du fick veta sanningen.

Postat av: Nanna

Ha,ha, min fermor sjöng för mej on "Lilla vackra Nanna"! God natt Kram till Dej !

Postat av: Nanna

FARMOR, ska det ju vara... :)

Postat av: Gun

Sv: Godnatt fröken Kvist! Sov gott du också:)

Postat av: Afrodite

Hahahahaha...det var faen dagens bästa! =) hahaha...Kram och god natt!

Postat av: Ellis

Det där med kvist har jag läst innan?.. Här kanske? Vet ej.. men kände verkligen igen det där! :)



Hoppas du haft en bra dag trots att du bor i vischan! :D:D:D

Postat av: Holy Kirch

Hej :) Allt bra med dig?

Postat av: fashionhaggan

hahha, deet får jag säga, du är allt av fin börd du!

Postat av: Petra

heheh Va skönt det var när man var liten.. och vilken fantasi bubbla man levde i.



Underbart!

Postat av: Pia

Det låter som om du hade både syn- och hörselfel!!! ;o)

Visst går det så mycket lättare att "greja med hushållssaker" om man har bra och gungande musik på!!! :o)

Ha en riktigt god jul! Kram!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback