Var det bra så?

Nu när jag "kommit ut" som låglöneslav tänkte jag reflektera lite över yrkesstatus.

I forntiden var det akademiska yrken som räknades som fiinare än andra.
Det negs för lärarinnor och bockades för prosten.
Läkaren
mötte man med mössan i hand och
Landsfiskalen var granne med Gud.

Utbildning + Pengar = Makt.

Den ekvationen håller än idag.

Men varför har vissa yrken så låg status?
Dom behövs ju faktiskt också.
Vårdpersonal.
Obekväma tider och tunga lyft.
Ansvar och förslitningsskador.
Städpersonal.
Hur skulle det se ut utan dem?

Serviceyrken överhuvudtaget.

Kanske ligger det inte tio år på universitetet bakom,
men livets skola ger väl också poäng?

Även om det inte alltid syns på lönen.


Permalink Allmänt Kommentarer (5) Trackbacks ()


Kommentarer

Postat av: Egoinas mamma

Det kräver nog rätt mycket för att höja status på de jobben och jag tror att det måste vara de som arbetar med det själva som måste visa upp att de är stolta över sina jobb. Tror tyvärr inte att statusen höjs om de enbart klagar. Jag förstår ATT de klagar, men hög status har gärna de jobben som verkar vara GLAMORÖSA! Precis som du, som jobbar I Glamour? Hahaha! Min arbetsplats är heller inte särskilt glamorös, det är ett företag iverkstadsindustrin, jag sitter på kontoret, men det är skitigt överallt annars.



Vi måste själva vara stolta över våra arbeten, då får vi respekt för vad vi gör också. ;)

Postat av: Gun

Det är sant det du säger, jag har tänkt på det många gånger. Alla kan inte gå långa utbildningar och någon måste göra de här jobben också.

Postat av: anne

Jag tycker att de senaste årens (längre än så är det nog) satsning på att hela befolkningens utbildningsnivå ska höjas måste ifrågasättas. Låt vara att det inte är så dumt att alla som går gymnasiet får allmän behörighet till högskolestudier, men att arbeta för att en hel befolkning ska till stor del bestå av akademiker är ju löjligt. ALLA vill inte det, hur tusan skulle det finansieras rent nationalekonomiskt och hur stort behov finns av akademiker inom alla områden? Varför tre-fyra år på högskola/universitet för att sedan få en lön och löneutveckling som i vissa fall är sämre än om man jobbat direkt efter gymnasiet? Och så finna det jobb som måste göras, som är bra jobb om än tunga, där akademiska examina är helt bortkastade.



Alla jobb behövs och är viktiga på olika vis. Det är ändå som Egoinas mamma säger här ovan, att det är de som har dessa jobb som måste synliggöra sig själva, påtala samhällets behov av deras tjänster och kunskap.



Nu har Anne talat. :)

Postat av: amandaa<33

Frågestund i min blogg, fråga ngt:)<3

Postat av: fashionhaggan

jag funderar mest på varför kvinnors yrken aldrig har stått högt i kurs, som barnmorska kontra ambulansförare, städerska kontra busschaufför osv. Även om det numera finns mer uppblandning, så lever ju det där kvar, trots att vi har 2009 nu.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback