Support?

Snälla Egoinas Mamma erbjöd sin hjälp när jag klagade lite över mina datatekniska tillkortakommanden.
Dom är många, så i stället för att ta upp plats i din kommentarruta Em, så tar jag dom här.

För det första: Måste det vara så förbaskat krångligt att få till en sån där liten logga med Bloggtoppen, Bloggportalen och allt vad det heter!? Jag har anmält mej, fixat koder o lösenord och allt sånt, så det är inte där det sitter. Men dom här mallarna som ska kopieras till ett specifikt ställe som man ska hitta i ett virrvarr av obegriplig text - Det fixar jag inte ens med dotterns hjälp!

Kanske är det så att det är särskilt krångligt om man har Blogg.se, jag vet inte.
 Men det vore en liten tröst.


Sedan vore det kul att fixa till kategorier, istället för att bara låta allt hamna under Allmänt, som nu är fallet. Borde gå, men jag kan inte. Och om jag nu skulle lära mig, kan man ändra kategori för gamla inlägg också, eller måste man göra det innan dom publiceras?


Sökord, som jag ser att många av er har, verkar vara en bra grej. Jag inbillar mig att det fungerar som så att man söker ett ord på internet och så poppar bl. a min/din blogg upp där det där ordet har använts.
Bra - men hur?

Ord jag inte förstår: Ping, URL, Taggar.

Ni ser.
Hopplöst fall - Doktorn grät...

Permalink Allmänt Kommentarer (10) Trackbacks ()


Kommentarer

Postat av: Gun

Kategorier kan du skapa genom att gå in på din bloggs översikt. Ovanför där det står "översikt för fabulousforty" finns en ruta där det står "kategorier". Gå in där och klicka på ny kategori så ser du hur man gör.

Pinga bloggen kan du göra bl.a genom att gå in på nyligen.se och skriva in din blogg varje gång du gjort ett nytt inlägg. Då kommer din blogg upp på en lista för nyligen uppdaterade bloggar.

URL är din webadress.

Resten får nog Em svara på för jag kan inte...:)

Postat av: Egoinas mamma

KATEGORIER: När du loggar in på blogg.se så heter den sidan "översikt". PÅ den sidan finns det "kategorier". Klicka på den och skapa olika kategorier. När du sen skapar ett nytt inlägg kan du längt ner på sidan välja bland de kategorier du skapade tidigare.



Ändra kategorier på tidigare inlägg: Gå in på dina inlägg, på höger sida kan du välja "publicerade", "utkast" eller särskilda kategorier. Sen måste du tyvärr ta ett och ett inlägg, klicka på de så du kommer till "skapa" igen och där kan du ändra kategorien och sen sparar du inlägget på nytt.



SÖKORD: Jag förstår fortfarande inte hur du menar.. Menar du sökfunktionen som jag har i min blogg eller menar du Google Analytics som jag skrev om i går?



KLISTRA IN KODER: Jag var fullständigt grön när jag började blogga och när jag skulle trixa med detta blev jag lite skraj. Gör man fel kan hela bloggen bli fel..



Ta en kopia av varenda sida du har inne på "Design" och därefter "kodmallar", spara de i word eller liknande. Blir det fel när du leker med att klistra in koderna där så kan du alltid klistra in din egen säkerhetskopia igen.



Jag är ingen höjdare på detta, så kanske någon kan förklara bättre, men hoppas något hjälpte.



Lycka till! :D

Postat av: Emanuel Nilhzon

Sv: Tack för din röst :P

Postat av: Peterlarson

Jag använder inte Blogg.se så jag vet inte hur den fungerar men det finns det säkert många andra som kan hjälpa dig med.

Ping är en funktion du kan använda när du är registrerad på t.ex Bloggportalen eller liknande. Då kan du, antingen själv, eller koppla det till automatik så att när du uppdaterat din blogg får deras sökmotorer att "läsa" ditt inlägg och göra det sökbart på ord som står i inlägget.



URL är den adress din blogg har. I ditt fall alltså fabulousforty.blogg.se



Taggar är ungefär som "rubrik-ord" eller stöd-ord om ditt inlägg som gör det lättare att hitta bloggar som tar upp just dessa ord. Dom lägger du till själv. Fler taggar gör det lättare för andra som vill läsa om något speciellt att hitta just din blogg.

Postat av: Barbro Binda

Om du är ett hopplöst fall är jag hopphopplöstlöst fall. Jag kallar "delete" för "storsuddarknappen". På DEN nivån håller JAG mig. Kram på re! :-)

Postat av: anne

Vilken tur att jag har flera "administratörer" hemma...Somligt fixar jag själv, annat kallar jag på "support"... Det blir inte alltid NÄR jag vill, men det blir i alla fall.

Postat av: Agnetha

Tyvärr kan jag inte vara till så mycket hjälp , men du verkar ändå ha bra hjälp här, så du får ordning på det.



Hoppas det är bra annars.



Kramar

Postat av: Agnetha

BS Allt är sååå enkelt när man kan det och helt hopplöst tills dess. Skägglös yngling modell datahacker, är bra ide´.

Lycka till !

Kram

Postat av: Nanna

Gud så underbart att det finns nån mer som är som jag här i datavärlden! Hoppas att det löser sej ! Ha en bra fredag ! :)

Postat av: Stattinskan

... och så ramlade den störste av dom alla in här .. Stattinskan, den totalt otekniske .. vad gäller datorer ... I övrigt är jag förbaskat händig ;-D Kramar


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback