Skrämslor förr & nu


Pumpagubbar
och Trick or Treat i all ära, men när jag var liten var det annat som gällde.

Källarspöket, Brunnsgubben och Näcken huserade i omgivningarna.

Visst tvivlade man på att dom verkligen fanns, men Helt säker var man inte.
Så alltså höll man sig borta från källaren, brunnen och strömmande vatten, vilket ju också var meningen.
(Detta hände sig när jag var i fyra-femårsåldern, och Näcken inte var intressant på det sätt som han kanske skulle ha varit idag...)

Buagubben
var en opålitlig rackare som kunde dyka upp lite varsomhelst.Vid vägar och i trafiken. Om man inte satt still i båten eller balanserade för nära kanten på Storstenen. Men dom vuxna visste när han var i närheten och därför gjorde man bäst i att inte ströva iväg för långt från dem.

Smart va?
Tyvärr skulle väl dagens ungar aldrig gå på det, trots att det nog finns mer att vara rädd för nuförtiden.
Vad ska man nu skrämma dom med?

Jo, Fula Gubben, förstås.
Han finns ju på riktigt dessvärre och han är fasen så mycket mer skrämmande än en pumpa.

Permalink Allmänt Kommentarer (6) Trackbacks ()


Kommentarer

Postat av: Gun

Ja fy, fula gubbar finns det gott om. Vita och svarta damen pratades det om när jag var liten.

Postat av: Egoinas mamma

Men tomten tror barnen på fortfarande.. och jag oxå. :D

Postat av: Nanna

ha,ha..Glöm inte Sotar´n !! Ha det bra !

Postat av: Nanna

God natt....

Postat av: Ulla

Det svåra med "Fula gubben" är att vem som helst kan vara det och DET tycker jag är väääldigt skrämmande. Hoppas du haft en skön helg!

Postat av: Surmorsan

Det var samma när jag var liten, brunnsgubben fanns även på vår gård (jag är ännu lite rädd för brunnar), fast näcken hade vi inte, men väl en fuling som kallades bäckgubben men låånga armar som drog ner barnen under vattnet!

Konstigt man inte blivit ett nervvrak av allt man skrämdes för...


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback