Buskis?



Jag har som jag förut nämnt, inte särskilt mycket av värde i min trädgård.
Några ovårdade vinbärsbuskar, några trötta blomster och ett havererat rabarberbestånd.
Men hallonbuskarna har jag tack och lov inte lyckats ta död på än!

Inte är dom lika fina som på Mormors tid, men dom lever i allafall. 
På Mormors tid stod hallonplantorna välgödslade och stolta, uppbundna i snörräta rader med fladdrande silvervimplar som skrämde bort snyltande småfåglar.
Bären var stora, saftiga och maskfria.
Numera har dom förvildats och brett ut sig runt ett stenröse.
Bären har krympt ihop till halva storleken, men de är lika goda och härligt ljusröda som förr.
Doften av solvarma hallon är magisk.
Dottern fyller år på fredag och då vankas det hallontårta för sextonde året i rad.
Om det finns några kvar, vill säga...



Det finns nämligen fler än vi (och fåglarna) som tycker att dom smakar gott...



Förvinnande gott!



Fast det är klart att Cosmo också får smaka!
Bara han tackar fint efteråt.
Och det gör han.
Puss på dig, matte!

(Och så tänker vi inte mer på var den där nosen har varit, va? :-)

Permalink Allmänt Kommentarer (12) Trackbacks ()


Kommentarer

Postat av: Em

Tror inte jag har haft någon hund som har gillat bär. Madde gillade äpplen och flera hundar har gillat banan, men bär? Det var annorlunda, tror jag. ;)

Postat av: Bara Jag

Hade en hund som barn som älskade lingon!! Sprang som en tossa mellan tuvorna hösten!



Hallon är helt överlägset bäret med stort B!



Kram!

Postat av: Ama de casa

Hallon hör till favoriterna, men överst på pallen kommer åkerbär :-)

Postat av: ullet

Visst är det kul att man kan pussa sin egen hund utan att ens tänka på var nosen varit och gladeligen pussa på, medan att pussa en annans hund fyller en med lite lätt äckel om man tänker på hur hundar är. Man har verkligen ett underligt förhållande till sin hund. Inte helt sunt heller. flinar

Postat av: Selma

Man ska aldrig fundera på var sådana nosar varit.

Postat av: ullis

Sånt tänker jag aldrig när jag pussar min gamla hund heller. Så gott med hallon, men jag har aldrig sett en hund äta dom...

Postat av: Ellis

hahaa uscha

Postat av: Gun

Att pussa en hund som luktar hallon är väl aldrig fel.:)

Postat av: Cina

Hallon som är så gott! Härlig tradition med hallontårta och en riktig hallonpuss är ju bara mysigt!

Postat av: Åsa

Vår vovve plockar blåbär och lingon. Hallon har jag inte sett henne ta ännu.

Postat av: Afrodite

Äsch, smakar den bara hallon, kan det väl vara ok...=)

Postat av: Mita

Trevlig helg!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback