Kräftfiske!

I går kväll var det det dags igen, för det årliga kräftfisket!
Vädret och förutsättningarna kunde inte ha varit bättre!!



Ljuvligt varmt och en spegelblank sjö.
I vår sjö bor det dessutom flodkräftor, som är liksom är både större och finare och godare än simpla signalkräftor...



Först agnar man burarna med rå lever och sen kastar man i och väntar några timmar.



Här ligger flötena och guppar på rad.
Komsi, komsi alla små kräftisar....



Här blev det napp!
Ut med kräftorna och i med buren igen.
I väntan på nästa vittjning åker vi tillbaka till stugan och fixar lite mat.



Vad är det som kokar i grytan...?



Ja, än så länge är det mest majs och lök och morötter och paprika och selleri.
Och några rackarns superchiliheta korvar. Och så några kräftor förstås.
Voila`! Cajunkräftor! Precis som i Louisiana.



Det är noga med dukningen!
Plastsäckar underst, vedträn runt kanterna och så ett rejält lager med tidningspapper...



Sådär!
Nu är det bara att hugga in!!
Den här traditionen har vi haft vartenda år åtminstone de senaste tjugo åren.
Från början åt vi utomhus på marken, men man blir som bekant lite bekvämare med tiden...

I kväll blir det kräftskiva på riktigt, på traditionellt vis.
Det ska bli smaskens!!

Permalink Allmänt Kommentarer (15) Trackbacks ()


Kommentarer

Postat av: Afrodite

Underbart! =) Särskilt dukningen! ;)

Ha en trevlig kväll!

Kram

Postat av: Stattinskan

Jag är gärna med på fisket och tillagningen, bara jag slipper äta dem sedan. Om jag inte gillar smaken? Nä, jag tycker dom är otäcka att ta i ;-D

Postat av: Em

Wow! Vad rolig tradition och kräftor man har fångat själv smakar tusen gånger bättre.

Postat av: Ellis

Vad kul! men på något sätt känns de som om ni for tillbaka till stenåldern? haha

Postat av: Gun

Vilken trevlig tradition! Det skulle jag gärna vara med på.:D

Postat av: Ama de casa

Vad kan väl vara bättre som underlägg än Norran???

Men jag blir lite förvirrad här. I er SJÖ finns FLODkräftor?



Trevlig och god tradition, må jag säga :-)

Postat av: Pia

Kul tradition.. dukningen gillade jag helskarpt!! ;o) Men själv gillar jag inte kräftor.. de har ju ögonen kvar när man ska börja bända bort diverse kroppsdelar.. Huvaligen! ryser

Postat av: Annica

Gott! Årets kräftskiva är aväten ( säger man så?) gott var det iaf! Trist att folk inte kan skilja på mitt och ditt och bara ta sina egna burar... Men Kallsupen och dillen och sångerna och sällskapet gör kvällen!

Postat av: Bara Jag

Hallå!! Vad trevligt det DÄR ser ut!!!



Kram!

Postat av: Åsa

Ser onekligen väldigt gott ut.

Postat av: Agnetha

Oj vad gott och roligt ! Vi ska köpa köpkräftor som vanligt, men äta ska vi iaf.

Vilka härliga bilder ! Nu längtar jag uppöver igen !



Ha det så bra !



Kram

Postat av: maria

Vilken härlig tradition :)



Må så gott !

Kramen

Postat av: Ia

Just dukningen tyckte jag var häftig....den tror jag att jag ska nalla till nästa års sommarparty i lidret!!!

Postat av: Mita

Detta är ju bara SÅ gott!!!

Postat av: Dansbandsfrun

Åh herregud så gott det där såg ut!! Ja, kanske inte me trycksvärta i maten men ....;)

MÅSTE testa.

Jag minns förr så fiskade vi egna kräftor, gud så mysigt men nu blir det Ica ;( (men de duger) ;)

kramar


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback