Ögonblick man minns

Somliga minnen fastnar för gott.
Man kan redogöra dem i detalj, trots att det gått många, många år.
Ögonblick av lycka, glädje eller sorg.
djur/insekter/Insekt09.gif
Världshändelser, som inte har någon direkt påverkan på ens egen vardag.
Men man minns tydligt var man var och vad man gjorde.

När jag hörde på radion att Olof Palme hade skjutits till döds var jag på besök hos min syster i Sundsvall.
Jag låg på en madrass i vardagsrummet nedanför en stor Moraklocka som tickade högt.

När flygplanen kraschade in i Twin Towers stod jag och valde tapeter till vardagsrummet.
Dom hade TV:n på i butiken och det var fullkomligt ofattbart att se.

Tsunamikatastrofen fick vi kännedom lagom till annandagslunchen. Julskinkan tappade liksom smaken.

Och så familjehändelser - födslar och dödslar förstås.
Bröllop och festligheter, men också små triviala saker som fastnar i minnet och biter sig fast.
djur/grodor/Frosch02.gif

Smaken på smultronen och åkerbären vid dikeskanten, då vägen fortfarande var grusväg.
Lukten av rökt abborre och nytjärad roddbåt nere vid sjön.
Känslan av ett fjunigt bebishuvud mot kinden.

Det är sånt som man aldrig glömmer.

Permalink Allmänt Kommentarer (18) Trackbacks ()


Kommentarer

Postat av: Em

Skolväskan när man öppnade den i skolan första skoldagen på hösten, det luktade läder.. Skolböckerna och hur de luktade. För mig är dofter viktigt, vissa har mer synintryck eller annat. Det är lite roligt tycker jag, att vi fastnar med olika sinnen.

Sv: Dina kommentarer är otroligt uppmuntrande!! Tack, snälla du!

Postat av: Dansbandsfrun

Åh va bra skrivet, jag kände hur smultronen smakade med ;)

Jag det finns så mycket som man lagrar i sitt minne från ett förhoppningsvis långt liv. Något som jag alltid minns är korrekt är när man blivit rädd eller skrämd (i mitt fall minns jag VARJE orm jag sett någonsin) ;)

och Tack goa du för det du skriver hos mig, jag blir så glad.

Ps. det gröna i näsan skulle va snor...hahahaaha

Postat av: Ellis

Jag minns 11 september, jag var helt ovetande när jag kom till skolan, det kom som en chock... Alla var tysta.



Tsunamin så var jag i Australien, jag satt på soffan i vår lägenhet och åt gingerbread kakor då filmen avbröts av nyheter.. jag tappade kakan och började gråta... Min vän var där...



Han överlevde.. dock dog en annan vän + hela hennes familj... det var hemskt att komma hem...



sv: jag håller på att dör, vet du hur MYCKET jag vill ha en pizza just nu? eller jag vill ha allt! tom vatten+bröd!

Postat av: Ellis

Men jag vakna nyss!! :( Och blev besviken av att klockan baaaara var 9!!! om 11 timmar har jag läkartid...

Postat av: Ellis

Hahaha vad söt du är!! <3 blundar riktigt hårt



men nej gudmor jag måste duscha först! Sedan sova. och jag skall upp 07 för de tar någon timme o åka till sjukan, låg åt skogen fick jag veta! :O

Postat av: charlotte

vissa saker glömmer man aldrig. på både gott o ont

Postat av: Bara Jag

Inget kan få oss att skratta, gråta, le, känna, sakna, önska och hoppas som minnen kan.......

Postat av: Britt

Jag hoppas jag har minnet kvar ända till den dag jag dör.

Postat av: Fjortisensmorsa

Minnen kan väckas av en doft eller en låt på radion, det är otroligt hur mycket som finns lagrat i minnet!

Postat av: Nanna

Jaaa...en stor näve solmogna skogs-smultron i munnen..

Postat av: Ellis

Haha cyberkram på dig med! Nu skall jag dusche!

Postat av: Agnetha

Finns många ögonblick.

BS Känner mig nöjd.

Hoppas den värsta värken lägger sig snart så jag kan använda mig av mina snygga under till mannens stora glädje.

Tycker också jag förtjänar semester resten av veckan efter detta.

Försöker sköta om mig, men det kommer alltid en massa måsten emellan.

Ha det gott du med och sköt om dig !



Kramar

Postat av: Anonym

Jag minns också precis var jag befann mig och vad jag gjorde vid de tillfällena... också när Anna Lindh dog.

Postat av: Gun

Ja vissa minnen etsar sig fast där inne, och så poppar de upp när vi blir påminda av någon anledning.

Postat av: Stattinskan

När Palme mördades bodde jag på hotell i Stockholm (alldeles nära mordplatsen) och klev upp tidigt för att vi skulle flyga till London och vidare till Västindien. Jag trodde att det var en radiopjäs och tänkte att "det där var väl ändå osmakligt". Sedan förstod jag att det var allvar.

Kramar

Postat av: Ama de casa

Tidigt på morgonen när Palme hade blivit mördad åkte jag till jobbet på Skansen. Tog inte Sveavägen för det var så ovanligt mycket bilar där före klockan 7 på en helgmorgon. När jag kom fram till jobbet förstod jag varför...

Ser man på, Stattinskan. Där kunde vi också ha träffats.

Postat av: Afrodite

Mmmm, minnen..underbara, fasansfulla...men ändå minnen...Några av de mest underbara är ändå de då det nyfödda barnet ligger i ens famn för första gången. Fyra gånger har jag upplevt det...ett fjunigt bebishuvud mot min kind, som var våt av tårar...=)

Postat av: ansepanse

jag stod och strök den 11 september, J ringde och jag satte på TV:n



SV: nej, det är ingen shi-tzu, Lugi är en lhasa apso,

nästan som en kusin


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback