Tur att man har köööörkort!

Jag tog mitt körkort 1987, i oktober bara några dagar efter att jag fyllt arton.
In the City of Burträsk, utan vare sig rondeller eller trafikljus.
Inget enkelriktat tjafs och inga övergångsställen heller.
Lätt match kan tyckas.

På Dagen D låg körkortet redan och väntade framme på skrivbordet i teorisalen.
Frågan var bara om man skulle få det eller inte.
Först var det uppkörning.
Spänningen var olidlig och uppkörningskontrollanten var fruktad, med rykte om att kugga vid minsta felsteg.

Minns att jag beordrades att köra ett varv runt byn och sedan svänga in på ett bostadsområde.

- Och så svänger du vänster där framme.
Varpå jag svänger till höger.
Det blir knäpptyst i bilen och jag hinner tänka att allt är över.
Innan han skämtsamt säger:
- Ja, ja det går ju lika bra att ta till höger...

Sedan var det bara några simpla teorifrågor som skilde mig från den efterlängtade rosa lappen.


Herregud så glad jag var när jag fick gå fram och hämta det!
Freedom, here I come!!
Jag körde runt i familjens Volvo 245 hela kvällen,
med stereon på högsta volym, utan mål och uppfylld av ett glädjerus.

I Norrland är körkortet nästan en nödvändighet.
Åtminstone förenklar det livet en hel del.

Jag är rädd om mitt körkort, försöker hålla hastighetsbegränsningarna och ser till att hålla mig nykter.

För tänk om jag skulle tvingas att ta om det!
Hemska tanke.
Dom nya vägmärkena verkar jättesvåra....!!

Guide till de nya vägmärkena

Vägmärkenas nya betydelser.

Permalink Allmänt Kommentarer (13) Trackbacks ()


Kommentarer

Postat av: Ironia

Haha, jag tog mitt körkort i Lycksele och här har vi faktiskt två rondeller och ett trafikljus......dock vet jag inte om jag skulle klara dessa vägmärken;);)

Postat av: anne

Jag körde upp i Västerås, förberedde vänstersväng när jag blev beordrad att köra höger och visste nätt och jämt skillnaden på hel- och halvljus vid yttre säkerhetskontroll, men lappen fick jag!!!

Postat av: Britt

Körde ju upp i Gällivare med Steve och Loiden ;D



Det fanns i princip inte mer vägar än i Burträsk. Jag var den sista att köra upp och fick sedan parkera vid Vägverkets kontor och släppa av uppkörningsmannen. Grattis till körkortet! sa han och skulle gå... -Men hur komer jag till Bilskolan? -Du har ju körkort - kör! Kändes hur skumt som helst att köra utan någon bredvid.

Postat av: Stattinskan

Haha, helt underbart!!! Jag tog körkortet i Sollefteå mitt under ett snöoväder som hette duga ... Knäskålarna hoppade av nervositet. Jag lyckades i allafall få lappen ...

Gomorron

Postat av: Afrodite

Man skulle kunna säga att jag "gjorde en fabulous" när jag körde upp - svängde vänster när jag uppmanades att svänga höger. Än värre var att jag blåste förbi en 50-skylt i 80 knyck, utan att blinka...insåg mitt misstag (och såg den efterlängtade rosa lappen passera revy), svor en liten tyst ramsa...och fick lappen!!! =) Glad som en speleman! Jag måste ju ha gjort några rätt i alla fall! Men du...de där vägmärkena...sikken tur att de inte fanns på min tid! De verkar svåra. Vissa är ju givna...jag menar drive-in-bad och Nakensolbad...det måste ju alla fatta. Och att man tutar när man ser ett horn...=)

God morgon och måndag på dig!

Postat av: Gun

Hahaha! Själv har jag inte ens försökt ta körkort tyvärr.

Postat av: Ama de casa

När det var dags för mig att ta körkort så hade jag precis flyttat från Skellefteå (som på den tiden helt saknade rondeller) till Norrköping. Där kryllade det av rondeller och SPÅRVAGNAR som man skulle lämna företräde till i alla lägen. Puh!

Min bilskolelärare var blind på ena ögat och hade återfått körkortet samma år. Dom hade tagit från honom det för han hade haft svimningsanfall...

Både bilskoleläraren, bilskoleägaren och uppkörningsmannen hade haft en flickvän som kom från Skelleftehamn. Undrar om det var samma tjej?

Postat av: Bara Jag

Jo, körkortet är livsviktigt - speciellt om den kommunala trafiken lyser med sin frånvaro. Min uppkörning var en besvikelse - köra ut från stan och in på en mindre väg, vända bilen och lämna över till nästa - det var allt!!!



Sv. Vi mår bättre på alla sätt och vis, både efter helgens bravader men även efter livet i stort. Vi har en bit kvar och efterdyningarna fortsätter att rulla in - men de skrämmer inte och betyder ju att lite mer blir bearbetat, lite mer kan avklaras och lite mer kan lämnas där bakom. Tack för "peppningen" Kram.

Postat av: Daniel

E säker på att du e en klocksäker chaufför på vägarna!!!!!

Postat av: Marina

Ha , jag är uppvuxen på landet ,så jag har samma känsla!! Körkortet= frihet!

Ha en bra dag.

Postat av: Em

Hahaha! Men de nya skyltarnas betydelse är ju mycket mer logiska! :D

Postat av: Peterlarson

Ja, eller den här:



http://gallery.ankurb.info/download/7594/3/No+Elephants+Allowed+Traffic+Sign_001.jpg



Postat av: Nanna

Bäst att sköta sig, inte lätt att lära om allt igen.. :)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback