Teknik-logik?

Sitter och blickar ner på tangentbordet och kan inte låta bli att fundera.


Hur kommer det sig att bokstäverna sitter som dom gör?
Siffrorna sitter i en prydlig rad från 1 till 9,
men bland bokstäverna är det rent kaos.

Huller om buller.
Slumpvis utkastade.
Vem har hittat på att det ska vara så?
Logiskt sett borde ju A följas av B och så vidare ända fram till Ö.
Fast rent praktiskt funkar det kanske bättre så här.

Men om man är både ologisk och opraktisk, hur gör man då..?

Permalink Allmänt Kommentarer (8) Trackbacks ()


Kommentarer

Postat av: Em

Det där har jag faktisk Googlat fram svaret på en gång. Kommer inte ihåg riktigt, men jag tror det var så att med den gamla typen av skrivmaskiner så fick man placera bokstäverna på ett sätt så att bokstäverna inte hängde upp sig i varann för lätt när man skrev snabbt. Så bokstäverna placerades utifrån det i kombination med hur mycket de används. Jag har faktisk funderat på att komma på ett annat sätt att kombinera det hela, för det har faktisk inte varit på tapeten sen mitten av 1800-talet eller så. Något borde vi ju kunna utveckla med tangentbordet på den tiden?



Så kul att du skrev om detta! Jag trodde det enbart var jag som var lite konstigt... :D

Postat av: Ama de casa

Jag tycker att Em's förklaring låter mycket sannolik!

En grej som jag brukade roa mig med nån gång emellanåt på den gamla sortens tangentbord, det var att byta plats på ett par bokstäver (själva "tangentfodralen" gick ju att pilla bort).

Mycket roligt att sen studera den som skrev helt borti tok - och som blev hur konfunderad som helst :-)

Postat av: Em

Det här var en sida jag hittade rätt snabbt nu:



http://www.miljoportalen.se/bo-leva/varor/vilken-teknik-aer-baest-foer-miljoen



I och med att du verkar vara lite knäpp precis som jag, menar jag.. :D

Postat av: Dreamsalive

Tror det har att göra med att de bokstäverna man använder mest, ska vara lättast att nå. Minns skrivmaskinslektionerna i skólan, när man fick sitta med en skärm över tangenterna och skriva på tid.

Postat av: Em

Sv: Det är klart att det är okej, annars hade jag hållit länken för mig själv . :D Kul om du kommer på ett sätt att sätta ihop bokstäverna på tangentbordet också... ;D

Postat av: Gun

Jag har också funderat på det där men jag har trott att det beror på vilka bokstäver man använder mest, som dreamsalive skriver. Det är lite intressant i alla fall.

Postat av: ansepanse

angånde tangentbordet, så är det ju så att det har varit så sedan de första skrivmaskinerna kom, men visst lär man sig snart att skriva på det här viset eller hur

Postat av: Pia

EM:s förklaring är helt rätt.. :o)

Så roliga dina förklaringar till hur lätt det är att prata finska och danska var. Började dock skratta hysteriskt när jag läste om isländskan.. Lättur plättur!! Sanslöst kul!! ;o)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback