Tvättrynkor

Hemma på lunch och hänger lite tvätt.
Kom att tänka på Mats, han i En annan del av Köping.
Han bor i egen lägenhet numera, och fick frågan av reportern
vad han tyckte var svårast med att bo själv, sedan han flyttat (25 meter)
från gruppboendet.
- Att mangla, det är svårt, tyckte han.

Sonen blev som ett frågetecken hemma i TV-soffan.
Mangla, det hade han aldrig hört talas om.
Jag betraktar min skrynkliga tvätt och undrar självironiskt hur det kan komma sig...
Jag som knappt stryker ens.

Slappna av, Mats i Köping.
Om mangligen är enda problemet, så är det ingen fara.
Ingen fara alls.
Mangla är svårt.
Och onödigt.

Permalink Allmänt Kommentarer (11) Trackbacks ()


Kommentarer

Postat av: Gun

Hahaha! Det håller jag med om! Helt onödigt. Men ibland manglar jag lakan, om jag ändå bara står och väntar på att en maskin ska bli klar eller så..

Postat av: Nillas liv på pinnen

Ja, herregud, vem manglar liksom?

Kungen och drottningens anställda förmodligen...

Postat av: Em

Hahaha! Jag har aldrig manglat i hela mitt liv, vet inte ens hur jag gör! Ups! Jag kanske inte skulle säga så, nu kanske de hämtar mig? :D

Postat av: Kerstin

Egentligen skulle jag vilja ha en aån där liiiiten mangel. Till kökshanddukar och dukar o sånt.

Postat av: Ama de casa

Min mangel gick sönder för måååånga år sen. Strykjärnet+brädan har stått minst ett par år i garaget - och där stryker jag inte.

Jag stryker ALDRIG nuförtiden - såååå skööönt!

Jag tycker skryklorna matchar rynkorna ;-)

Kram

Postat av: Petra

Mangel känns som pensionör. Tror inte ens jag vet hur man gör.

Postat av: Peterlarson

När jag var sådär 5-6 år och fick följa med mamma och mangla så var jag livrädd för mangeln. Den var stor och hade stora valsar och tunga stenar och jag fattade, trots min unga ålder, att där kunde man bli mosad.



I vuxen ålder har jag, som singel, alltid tvättat själv men aldrig manglat.



Men det är en väldigt lyxig känsla med hårt manglade bomulls-lakan. Mmmmmmm.......

Postat av: Gafflan

Manglar gör jag inte! Stryker bara när jag måste!

Nä, nu ljög jag...indirekt för svärmor brukar få den stora äran att mangla mina stora dukar.

Ha det bra!

Postat av: anne

Men åhhhh, så härligt!!! Med manglade lakan alltså!!!



Jag minns med skräck barndomens tvättstugejättekallmangel med marmorskiva och rullstockar. Eller vad det var. Man fick ju inte gå nära.

Postat av: Stattinskan

... men förbannat skönt att lägga sig i ;-D Nattinatt

Postat av: Nattis 2.0

Jag kommer ihåg hur vi gick till tvättstugan jag och mamma och mangeln vi hade där. Den var lite skrämmande men det var ändå alltid jag som ville mangla.

Jag tror jaghar använt strykjärnet max 10 gånger sen jag flyttade hit, det är 8 år sedan! :)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback