La famiglia

Vi har inte släktträff särskilt ofta i min släkt.
Måste nog vara omkring tio år sedan sist vi var så många samlade.
En driftig kusin gjorde slag i saken och lyckades över förväntan med både vädret och uppslutningen.
Trettiotvå stycken spontant sammankallade surströmmingssugna släktingar lyckades finna tid att umgås i några timmar. Många glada återseenden och snabba sammanfattningar av vardagsliv och höjdpunkter.

Somliga har fallit ifrån sedan sist, andra har tillkommit.
Barnen har vuxit till oigenkännlighet och de allra flesta har blivit längre än sina föräldrar.
Grånade kalufser har bleknat till vitt medan andra är sig precis lika.
Minnen flyter upp till ytan, virvlar förbi och förskönas av ett nostalgiskt skimmer.

Eftersom min farbrors sambo har sitt ursprung i Skåne, blev det spettekaka till efterrätt.
En behaglig, men något oväntad kombo.
Kan vara första gången någonsin som Suströmming och Spettekaka har samsats på samma meny.
Nyss hemkommen från kalaset lägger jag upp benen och vilar ut i favoritfåtöljen.
Mätt och belåten och lite bubblig i magen...

Permalink Allmänt Kommentarer (9) Trackbacks ()


Kommentarer

Postat av: Gun

Vad trevligt att träffas så där. De få gånger jag träffar släkten är på begravning, haha.

Postat av: Stattinskan

Mmmmm, jag känner den underbara doften från strömmingen ända hit ... men trots 30 år i Skåne har jag aldrig kunnat bli vän med "Spiddekagan"

Gomorron

Postat av: Em

Vad trevligt med släktträff. Surströmming har jag aldrig smakat, men vill väldigt gärna så fort möjligheten dyker upp.

Postat av: Selma

I min släkt lyser alla större samlingar med sin frånvaro.

Postat av: Ama de casa

Trevligt, trevligt!

Fast surströmming och spättekaka? Lät onekligen lite underligt...

:-)

Postat av: Peterlarson

Surströmming....det är fint det.

Postat av: Bara Jag

Jag blir helt rörd över hur MYSIGT det där lät! JAG VILL OCKSÅ åka på släktträff!! Fast...... det däringa surströmmingsbubblet kan du få behålla! Kram!

Postat av: Britt

Säger som Gun att de enda släkträffarna jag varit på är begravningar och inte på en enda serverades det surströmming. Kombon med Spettekaka har jag heller aldrig hört talas om och aldrig ätit....men surströmmingen intas åtminstone en gång per år i den Brittska familjen.

Postat av: Pia

Haha, en sådan kombination har nog "Verkmästaren" i magen inte varit med om tidigare!!! ;o)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback