Lånta fjädrar...

Det första jag tänkte när jag hörde talas om det här, var faktiskt att det lät lite äckligt.
Men smart, samtidigt naturligtvis.
Umeå är fullt av fattiga studenter och eftersom det hela är gratis, så när som på 50 kronor för själva
lånekortet,
kommer nog många att bli intresserade.
Just kläder skulle jag nog dra mig för att låna,
men verktyg, leksaker, gräsklippare eller kanske en cykel - absolut.
Och gärna böcker, förstås.

Jag gillar kretsloppstänket och miljöaspekten, men frågan är hur långt man är beredd att gå?



Skulle ni låna skor?
Träningskläder?
Snygga underkläder?
Mössa och vantar?
Smycken?

Var går din gräns?

Permalink Allmänt Kommentarer (12) Trackbacks ()


Kommentarer

Postat av: Gun

Det är en bra idé tycker jag. Hur ofta har man inte köpt ett plagg till en fest och bara använt det en gång. Jag brukar köpa begagnade kläder på Tradera ibland, så för mig är det ok, men inte träningskläder, underkläder, mössa, träningsskor. Sånt som svettas ner närmast kroppenvill jag inte låna.

Postat av: anne

Allt som inte tar emot folks kroppsliga utsöndringar.

Postat av: Em

Om jag kan tvätta det innan (själv, så jag är säker på att det är rent), så kan jag låna det mesta. Det ville ju varit saker/kläder som jag hade gillat jättemycket. Träningskläder skall lite till, men vad gör man inte om man måste? Jag har nog ingen gräns i nödens stund och jag har upplevd att vara i den situationen. Mat har man om det så är spaghetti, men kläder.. Min stora farhåga var om jag skulle bli bjuden i bröllop, det hade blivit svårt under den perioden, jag hade inte enbart fått köpa present, men även kläder och skor och det hade jag inte alls råd med. Jag tror att man inte har upplevt att ha det så om man säger att man aldrig skulle låna.

Postat av: Gun

Sv: Det kan jag hålla med om, men jag kan nog tänka mig att låna ändå. Det är bara att tvätta först, så känns det ok, tror jag. En jättebra grej om man ska på fest och inte har råd, eller lust att köpa kläder.

Postat av: Em

Sv: Ups! Jag lät kanske hård, jag menade i så i så fall. Innan jag själv upplevde att ha extremt dåligt ekonomi några år, så hade jag aldrig trott att jag skulle kunna leva som jag gjorde ens. Att vända på varenda krona och tänka att om jag sparade en tia i loppet av en vecka på mat och kunde det räcka till ett par jeans om året.. Låter ju helknäppt, men jag hade det faktisk så. Var heltidssjukskriven över fem år och var själv med Egoina, fick sjukpenning efter vad jag hade tjänat sen jag kom till Sverige. Det jag hade jobbat i Norge togs inte med i beräkningen, så det låg på gränsen till socialbidrag. De två-tre första åren gick det bra, då har man reserver med kläder och allt. Men när man sliter det ena och det andra efter hand så hamnar man i en sits där man behöver ALLT. Underkläder, kläder, skor, sängkläder, handdukar, kökstrasa. Men det var en väldigt lärorik tid som jag också självklart uppskattar att är förbi. ;)

Postat av: Åsa

Jag kan inte köpa begagnade glas av någon anledning.. Det mesta andra går bra. Om jag får tvätta det först........

Postat av: Diana

Näää, jag har svårt för begagnat gällande allt ... tyvärr. Men kanske sånt som man inte direkt har hemma som verktg och sånt?



SV: Jag fick bara en fyra. :( När jag gick i skolan hade lärarna en viss pott av betyg de fick sätta och vi var många bra i klassen.

Postat av: Bara Jag

Jag gillar iden och tycker det är beundransvärt att det finns människor som orkar engagera sig. Jag skulle lätt kunna låna vanliga kläder eftersom man kan tvätta dem själv, träningskläder - nej, underkläder - nej, skor - kanske, mössa/vantar - nej. Saker och verktyg - inga problem :-)

Postat av: nathalie :)

fin blogg! :D

Postat av: Frela

Oja, tänk på lilla väskan från Louis Vouitton eller ett par Jimmie Choo eller ett par Louboutin skor till festen!! Festblåsan från Prada etc etc det tror jag absolut att jag hade kunnat tänka mig!!

Postat av: Pia

Jag tycker det är en superbra idé och skulle gärna gå dit om jag skulle behöva en långklänning eller något annat tjusigt som jag vägrar lägga ut en massa pengar på.. bara för att jag ska ha det en kväll!!!



Och toppen att kunna låna t ex en jujutsu-dräkt, låta barnet prova ett par gånger och OM det faller den unge i smaken, lämna tillbaka och köpa egna.. Eller hockeyutrustning.. kostar ju skjortan.. perfekt att få låna och testa sporten ett par gånger.. Känns surt när man köpt en "utrustning" till någon sport och så vill barnet inte fortsätta efter 2-3 gånger.. :o)

Tyckte också att guldkortet var fränt. Att kunna lämna in hela sin garderob och få låna obegränsat under ett år.. :o)

Postat av: Ama de casa

Min gräns går vid att låna batterier - jag sitter i en lobby och fryser och det är 41 grader varmt ute och mina batterier (läs datorns) är på upphällningen :-)

Kram!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback