Skakad & Störd...

Sådärja.
Som socker på gårdagens galna vädertopp klämde vi till med en
jordbävning också, fram på nattkröken!!
Det skakade ordentligt i knävecken vid halvelva-snåret i går kväll vill jag lova...
Trodde först att det var värmepannan som exploderade.
Eller att en långtradare hade kraschat i husknuten.
TUR att det bara var ett jordskalv...
Det höll på rätt länge också.
Eller..ja...tjugo sekunder KÄNNS länge när världen nästan håller på att gå under.
Enligt morgonens uppgifter har det graderats till 4,1 på Richterskalan - ganska kraftigt alltså.
Epicentrum låg tre mil söder om Skellefteå.
En mil från mig, ungefär alltså...

Till sist besannades alltså den lätt förljugna och något överdrivna landsbygsslogan som i urminnes tid oförtröttligt har cirkulerat runt bland bygdens lokalpatrioter:

-He som hänn, he hänn hänna!

I översättning: Det som händer det händer här!

Och för en gångs skull vad det ju faktiskt nästan sant...
Ha en fin onsdag!

Permalink Allmänt Kommentarer (10) Trackbacks ()


Kommentarer

Postat av: Gun

Det måste vara lite läskigt. Inget mot en jättestor jordbävning naturligtvis, men ändå. Hur kändes det? Lät det något?

Postat av: Gun

Sv: Jag har drömt så många gånger ända sedan jag var ung och har alltid tänkt att jag borde måla drömmen.:)

Postat av: Selma

Oj, då är mygg och surregn ganska lite att ojja sig över.

Postat av: gladulle

kan bara gissa hur det kändes hos er tyckte att det skakade på rätt bra hemma hos mig också fast jag bara bor 2 mil norr om Umeå.

Postat av: Frela

Vi hade en för inte så länge sedan i Lund/Dalby området. Man är dum ibland.. först tänkte jag varför kör man in en gravmaskin med larvfötter i vår gata? Sen, nu körde en lastbil av bron rakt ner i vår lilla damm.. därefter kom grannen och ringde på med håret åt alla håll och kanter(tidigt på morgonen) och sedan ringde mina stora barn och undrade vad som hänt..

Visst är det konstigt i vårt land!!

Postat av: Ama de casa

Vi hade ett litet skalv här också förra sommaren. Alla pratade om det - men jag sov och märkte ingenting...

Hoppas det har slutat skaka nu :-)

Postat av: Gafflan

Jo, jag läste om skalvet. En gång har jag känt av jordskalv, upplevde ljudet mer än själva skalvet. Knasigt.

Postat av: Em

Jag kände av det i La för ett par år sen, kändes obehagligt och man får ännu mer ödmjukhet för naturkrafterna.

Postat av: Bara Jag

Jösses! Rent globala känningar hemma hos dig alltså! Lite läskigt det där...... Vi har fått oss itutade att i Sverige sker inga jordbävningar - gissar att du kan dementera det påståendet! Spännande att bo i Norrland - det är det!!

Postat av: Åsa

För MÅNGA år sedan hade vi en liten jordbävning här också. Tror det är Norrland som håller på att frigöra sig =)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback