Inte för att någon bryr sig, men...

Jag jobbar ju bekant på mack.
Denna mack är belägen i ett mindre samhälle en bit inåt landet utefter Norrlandskusten.
Samhället heter Burträsk, det är inte hemligt på något vis.
Jag har jobbat där orimligt länge, åren har liksom bara rullat på av sig självt och med tiden har jag förvandlats från osäker extrapersonal till luggsliten inventarie...



Men det var inte det jag tänkte avhandla egentligen.
Jag läste ett inlägg hos min favorit fusk-spanjorska, Ama de Casa och kom att fundera lite över attityder.
Ama hävdar nämligen att hennes motto är:
 "Det kommer aldrig att gå!" (Vilket jag i och för sig STARKT ifrågasätter eftersom hennes underbara inlägg snarare vittnar om att ALLT är möjligt!!!)

På mitt jobb har jag genom åren mött massor med människor som antagligen utan att själva tänka på det inleder sin fråga med ett uppgivet:
"Det är väl inte lönt att fråga men..."
Andra varianter på samma hopplösa tema är exempelvis:
"Det torde väl aldrig gå att få hjälp med..." eller "Ni har väl aldrig.." och "inte kan väl du..."

manniskor/Mensch05.gif

Jag blir alltid lika full i skratt när jag hör det.
Varför ställer man en fråga på det viset?
Sätter man ribban så lågt för att man rädd att bli besviken?
Utgår man på allvar från att allt ska gå åt skogen? Alltid?!
Eller är det ett uttryck för en missriktad önskan att inte vara till besvär?
Jag har ingen aning om detta är ett typiskt norrländskt beteende eller om folk uppför sig så även i resten av landet?

Inte för att det spelar någon roll, men... :D

Permalink Allmänt Kommentarer (13) Trackbacks ()


Kommentarer

Postat av: Gafflan

Jag tror man ställer frågan så för om det nu inte skulle gå att fixa eller få hjälp så blir man ju inte besviken, man har ju förberett sig mentalt.

Postat av: Stattinskan

Jag är ju norrlänning men biter ofta ihop tänderna och väser "det SKA gå" :-)

SVAR: Ulrika

Å vad roligt!! Grattis och Hurra för dig, världens allra bästaste Stattinska!!

Kramar!

Du svarade:Ja, haha det finns ju inte så många av oss Stattinskor ;-D

Postat av: Selma

Eller också är det någon konstigt förvrängd slentrianartighet.

Postat av: maria

Antingen är man optimist eller pessimist...Vissa ser bara problem, andra möjligheter...



Ha en fin kväll !

Kram

Postat av: anne

Skummelt. Kanske är det norrländskt? Ibland kan jag göra en variant på sådan frågeuppstart och det är när jag vill vara säker på att personen ifråga ska känna sig smickrad och bara fixa det hela åt mig. En manipulativ jäkel kan jag vara ibland....:o

Postat av: Peterlarson

Ha, ha ...tror inte det är norrländskt alls.



Jag ser framför mig det dödsdömda frieriet:



Han: "Jo alltså...det är väl inte så att det skulle kunna vara utom all orimlighet att fröken skulle i ett svagt ögonblick möjligen ens kunna ägna en tanke åt att det inte är fullständigt omöjligt att fröken, någon gång i framtiden kanske, skulle kunna fundera på att eventuellt kanske gifta sig med mig. Men det kan jag väl inte tänka mig"



Hon: "Nej just precis!"

Postat av: Ama de casa

Åååhh!!! Gulle dig vad fint du skriver om mig!

Det trodde jag aldrig skulle kunna hända ;-)

Postat av: Gun

Det låter lite "bonnigt" haha, förlåt, men fy, vilka fördomar jag har! Fast..vem bryr sig vad jag tycker? ;D

Postat av: Diana

De säger att människor med en positiv tanke lever längre och bättre. Själv är jag pessimist. Ibland är det bra (man blir inte besviken) men det gör också saker jobbigare.

Postat av: Ama de casa

sv: Vi ska åka till El Berro i Sierra Espuña, ca två timmars bilkörning härifrån. Ska köra genrep där innan vi ger oss av på vår längre tur lite längre fram. Bra att veta att alla grejer finns med - det kan ju vara dåligt med affärer på vägen ;-)

Självklart såg jag det där med favorit - det med fejk tror jag att jag missade? ;-)

Kram på dig!

Postat av: Gun

Sv: Jadå jag vet att det är din mans ost vi har i kylen varje vecka! Han är sååå duktig, ska vi byta? Spelar ingen roll om du inte gillar min, han är ändå alltid och fiskar.;D

Postat av: Bara Jag

För många tror jag inte ens att det handlar om varken optimism eller pessimism - det är helt enkelt deras sätt att formulera sig utan att de lägger mer i det än en fråga. Frågan "han ni en...." blir "ni har väl aldrig en......" men personen själv lägger inte mer i det än att h*n vill få ett svar :-)

Postat av: Stattinskan

Gomorron "Fab-Ulle" idag andas en Stattinska optimism ... Jag såg, tror i allafall att det var ... en solstrimma på den skånska himlen :-) Kanske, kanske blir det sommar även här :-)

Kram


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback