Årstiderna

Årstiderna växlar, även om somliga dagar känns som en blandning av allihop.

Men fyra stycken ska dom visst vara fortfarande.

Våren må vara kall och regnig och full av bakslag, men längtar efter den gör man ändå vartenda år.
Man vet ju att den trots allt till slut övergår till den ljuva sommar som är själva belöningen för att man överhuvudtaget står ut här i norr.

Att flertalet midsommaraftnar firas i duggregn och elva plusgrader förtränger man, och i stället ser man framför sig oändliga ljumma grillkvällar och glittrande solnedgångar.
Sommarklänning, solbränna och semester eller fingervantar, sommarförkylning och ösregn, det är frågan.
Den svenska sommaren är nyckfull och oberäknelig, men drömmen lever okuvligt vidare från år till år.

Vi tycker oss ha rätt att kräva kompensation för höstmörkret och vinterkylan.
Fast en höstdag med klar och hög luft, färgsprakande löv och lingon i skogen mer än väl utklassar en halvdassig sommardag.
Och när hösten ovillkorligen övergår i vinter i och med den första snön finns inte mycket annat att göra än att acceptera tidens gång. Tända ljus i mörkret, se till att elementen är varma.
Och drömma om sommaren.

Skulle du vilja bo i ett land utan årstider?
Vilken är din favorit?

Permalink Allmänt Kommentarer (20) Trackbacks ()


Kommentarer

Postat av: .

Jag tycker att det bästa med norra Sveriges klimat är att vi har varma somrar men även riktiga vintrar som inte bara bara består av slask.

Postat av: Annica

Vårvintern! ( eller vintervåren??) När alla tinar fram efter vintern och man faktiskt tar sig tid att njuta av solen, odlar fräknarna och lyssnar på takdroppet och pippigackerna, sittandes på sparken som har sjunkit ner i gruset.... Oslagbart!

Postat av: Nilla

Nej, man vill väl inte det.

Men när man betänker att genomsnittsvädret vi har här i Norden är ungefär vad vi haft idag; 5 plusgrader och duggregn så kan man kanske tänka sig någon annan del av världen...

Postat av: Anette

Jag skulle vilja bo i ett land där det inte finns vinter. Spanienfrälst som jag är så väljer jag Spanien.

Ha det gott/Anette i Falun

Postat av: Dansbandsfrun

Ursäkta språket, men fan va bra skrivet!

Du får till det så bra. Jag kände den där höstdagen i skogen som om det vore NU ;)

Men jag tror min favorit är våren ändå (jag ÄLSKAR HÖSTEN) för våren är ju som sagt förväntningarnas tid...man vet inte riktigt OM och ifall att sommaren ska bli perfekt eller regna bort. Men man lever liksom på hoppet ;)

kram

Ps: dom kanske sitter på ett moln tillsammans o håller koll på oss...mys

Postat av: Ellis

Alltså visst klagar man på vintern hela tiden när den kommer, men vad vore ett år utan snö? Vad vore ett år utan vinter?! Nej jag kan ej välja bort någon årstid fast jag gillar sommaren bäst! :)



sv: haha vi är sjukt lika på scenskräcken! :D

Postat av: Afrodite

Oh ja! I ett land där det var sommar året runt, alla dagar, varje timme...absolut! Jag älskar sommaren! =)

Postat av: Gafflan

Innerst inne vill jag nog inte bo i ett land utan årstidsväxlingar men jag ÄLSKAR värmen och sommaren. Skulle inte ha något emot om sommaren var mer än typ 5 veckor ;D

Postat av: Stattinskan

När jag bodde i Ångermanland var hösten, helt klart favoriten. Vilka färger! Vilken hög och klar luft! Våren är fin här nere men de senaste åren har man knappt hunnit med i explosionen ... den går liksom för fort över till sommar.

Jag är i allafall tacksam för de fyra ...

Kramar

Postat av: Fjortisensmorsa

Jag gillar verkligen årstidsväxlingarna men min favorit är VÅREN; allt är nytt, spirande och allt börjar om. Jag skulle mycket väl kunna tänka mig att bo utomlands på något varmt&skönt ställe, men jag tror att jag skulle sakna årstiderna. Ha en skön dag!

Postat av: Britt

Jag tycker om årstidsväxlingarna. När man får byta garderob till den nya årstiden. Skulle vara trist att alltid hasa omkring i sommarkläderna...bara ha bikinin, shorts och kortärmat i garderoben...ingen skinnjacka, inga mockastövlar, ingen dunjacka.

Postat av: Selma

Våren är min favoritårstid. Den är kravlös och allt ligger framför en som möjligheter.

Postat av: Kerstin

Jag önskar mej mer värme, vår/sommar är bäst.

Postat av: Pia

Nej, jag skulle inte vilja vara utan årstiderna. Däremot vore det kul om varje årstid kunde hålla det den står för, spec sommaren. För nog hade jag lust att flytta till Florida i somras när temp-mätaren visade på +9 grader, min första semestervecka.. i JULI!!! :o(

Min favoritårstid är hösten med sina soliga och klara dagar, då luften är hög och lite småkylig. Älskar naturen på hösten.



Hahaha, jag förstår ju att du älskar ord, som är författare.. konstigt vore väl annars?! ;o) Hur går det med boken?



Kram!

Postat av: Ama de casa

Här har vi ju också årstider, men inte lika tydliga. Har ju till exempel valt bort snön...

VÅREN är bäst! Då har man ju liksom allting framför sig! Jag brukar kalla våren för "årstidernas fredag" :-)

Postat av: ansepanse

nej, jag skulle inte vilja byta, det är ju det som är så fint, årstiderna, jag måste säga att jag tycker bäst om ALLA

kramar

Postat av: Gun

Vilket vackert inlägg! Jag tycker om alla årstiderna på olika sätt.

Nu fick jag en idé till ett inlägg. Får se om jag får till det.:)

Postat av: Nanna

Jag tror att vi behöver vintern, för att till fullo uppskatta sommaren... :)

Postat av: Mita

Våren är ju en fantastisk årstid då allt i naturek väcks till liv och att sedan får njuta av det över sommaren är ju heller inte helt fel!!

Postat av: Anonym

usch vad tråkigt utan årstider..


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback