Tänk om...

Om du av någon anledning inte kunde eller fick bo kvar i Sverige längre,
vart skulle du ta vägen då?
Till något närbeläget med liknande språk och klimat som Norge eller Danmark?
Eller något avlägset exotiskt som inte påminner det allra minsta om Norden?
Skulle stadsskick och religion spela in eller skulle du ta chansen att lära känna något nytt?

Svåra frågor, själv är jag långt ifrån säker på svaret.
Att bosätta sig i ett annat land är ju en helt annan sak än att semestra i det.
När man vet vad man haft men inte vad man får...

Men tänk om man är TVUNGEN att lämna sitt hem och inte ens får möjligheten att välja land?
Och i värsta fall är man kanske inte välkommen dit man kommer...

Det tål att funderas på.

Permalink Allmänt Kommentarer (8) Trackbacks ()


Kommentarer

Postat av: Gun

Det har jag tänkt på många gånger. Det borde alla fundera på. Många har det så, och kommer hit, och får vänta år på att få veta om de får stanna eller inte. Det kan inte vara lätt.

Postat av: Dansbandsfrun

Usch ja, det är svårt det där. Det är lätt att säga att "jag skulle gärna bo i ett fint land, där det är varmt året om" MEN om man skulle få en liten kasse med sina personliga grejjer o en timma på sig att fly vart som helst. Plus att kanske hamna i ett land o resten av din familj i ett annat. Nä fy 17, det är SÅ svårt att ens tänka tanken. Måtte det alltid vara fred i Sverige och att religionerna vi har kan samsas.

Bra inlägg som vanligt. Kramar

Postat av: Bara Jag

Jag skulle definitivt flytta till Danmark igen ;-)



Jag tror att vi är många som inte tänker på att de flesta människor som söker sig till vårt land som flyktingar inte kommer hit för skojs skull....



Kram!

Postat av: Britt

Jag skulle flytta till Finland om jag fick...för det är inte säkert att jag får...eftersom Finland inte tar emot så många utläningar...trots att min mamma är finska. Jag har ju inte dubbla nationaliteter som jag skulle kunna ha...för jag aldrig har trott att jag behöver det...men vem vet.

Postat av: charlotte

ja slutklömmen var ju väldigt tänkvärd

Postat av: Selma

Usch sån hemlängtan jag skulle ha. Jag tror ändå att jag skulle vilja till Tjeckien, Italien eller Argentina. Men som sagt jag vill ju få åka hem också.

Postat av: Ama de casa

Hmmm... Jag tror jag skulle välja Spanien, :-) Jag är verkligen YTTERST tacksam att jag får välja själv!

Postat av: ansepanse

Norge, Finland eller Skottland har jag funderat på men om man inte fick välja vore det hemskt

kramar


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback