Efternamn

Här i Norr har man ofta rejäla, jordnära efternamn som är hämtade från naturen:
Som Lundmark och Marklund, Berglund och Lundberg.
Och Stenberg, men det heter man mest i Malå...
Sen är det förstås Persson och Larsson och Johansson.
En del soldatnamn finns det också, som Kvist till exempel som jag själv hette som ogift.

Och så alla dubbelnamn, men det gäller ju inte bara i Norrland.
Lundström-Granberg och Eklund-Lindgren.
Bara fantasin sätter gränser.
Vad jag faktiskt undrat lite över är hur man väljer efternamn om båda har dubbelefternamn när man gifter sig.
Man kan ju förstås fortsätta att heta varsitt namn eller så kan man ju hitta på ett helt nytt.
Men om man väljer att behålla sina dubbelefternamn och sedan får barn, vad ska då barnet heta?
Blir det dubbel-dubbel då?
Typ Annika Lundström-Granberg-Eklund-Lindgren?

manniskor/Mensch51.gif
Tänk dig själv att skriva det på en namnskylt i första klass.
Eller glödrita det under sin nysvarvade träskål på träslöjden....

Permalink Allmänt Kommentarer (12) Trackbacks ()


Kommentarer

Postat av: Gun

Ja, det kan bli riktigt jobbigt om man har otur som barn. Först ska föräldrarna välja ett namn som barnet kanske kommer att hata och så fyra efternamn på det.:)

Postat av: Em

I Norge blir kvinnans efternamn automatisk ett mellan-namn (om det nu fortfarande är så) om man inte ansöker särskilt om att ha dubbelt efternamn (om man väljer att behålla bägge). Mitt efternamn skulle egentligen ha varit Hansen, men en tipp-oldefar eller något sådant gifte sig tre gånger, byggde tre gårdar på sina stora mark och tredje gången ville han inte att frun på den gården också skulle heta Hansen. Hans gårdar låg i en kattsvans och utifrån det hittade han på ett nytt namn. Efter vad jag har hört.. Mitt efternamn är sällsynt. :D

Postat av: anne

Men...Kan man göra så?



När vi gifte oss fick vi besluta om ett familjenamn och mitt flicknamn blev ett mellannamn bara. Har det ändrats?

Postat av: Afrodite

Jisses, som det skulle kunna bli! Stackars förvirrade små barn! Vad hände med att välja/bestämma sig för ett namn...?!

Postat av: Bara Jag

vilka tankar du går runt med en vanlig tisdagskväll!! Åh, den däringa brännpennan hade jag nästan raderat ur medvetandet!!

Postat av: Selma

Med lite tur slipper de kanske i alla fall brodera in det på sina handdukar.

Postat av: Åsa

Har aldrig funderat på det. Tog mannens efternamn, det var mer unikt.

Postat av: Diana

Jag kan svaret... men det blir så tråkigt korrekt då. ;) Men ok.

Man kan bara ha ett efternamn, har man två "efternamn" så är det ena egentligen ett andranamn. Heter jag Svensson och vill behålla det när jag gifter mig med Bernadotte så blir Svensson ett nytt andranamn och Bernadotte mitt efternamn. Alltså flicknamn blir andranamn och nya efternamn. :)

Men hurman gör om man har fyra efternamn att välja på så vet jag faktiskt inte hur man gör...

Postat av: Britt

I Norrland blir det ju lätt...då kan man slå ihop namnen och heta Maria Dubbelberg-Dubbelqvist istället för fyra olika qvist och berg-namn...och har man tur slutar alla på berg...och man kallar sig så Maria Fyrberg!...Fyrqvist, Fyrlund, Fyrberg eller nåt sånt.



sv: Marina...hur kunde jag glömma henne?

Postat av: Ama de casa

Jag jobbade med en som hade tre namn. Typ Petterson-Lundberg-Svensson eller nåt.

Fast det verkar ju vara förbjudet om man ser reglerna, då det var väl hennes förnamn då :-)

Postat av: Maria

som vanligt helt fantastiska funderingar, hahahahahahahahahaha

Postat av: Nattis 2.0

De brukar ta bort bindestrecken väl? Men ändå, inte roligt alls. Vi ville inte ens ge vårt barn ett dubbelnamn så vi lät naturen bestämma vad barnet skulle heta. Blev det en tjej skulle hon heta som pappa och om det blev en kille skulle det bli mitt efternamn.

Det blev en tjej och jag har sedan dess försökt att influera henne att byta men det går inte!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback