On the road...

När jag var liten hade vi husvagn.
Vår första vagn var en liten, liten brunvit fyrkant med blommiga gardiner.
Bordet fälldes ner på natten och bäddades till en dubbelsäng och i andra änden, det vill säga en och en halv meter längre bort sov min syster och jag i en våningssäng.
Varje morgon vaknade jag av lukten av gasol när morgonkaffet tillreddes på plattan som var belägen två decimeter från mitt sovande huvud.

Jag älskade det!
Se hela bilden
Spänningen i att komma till nya platser med konstiga dialekter.
Campingplatser med minigolfbanor och glasskiosk och norska familjer i likadana träningsoveraller.
Vi lagade korv och pulvermos på gasolplattan och i bland varierade vi med köttbullar.
Maten smakade på något underligt vis alldeles särskilt bra på en papperstallrik vid det perstorpsrutiga matbordet i vår lilla husvagn.

Ibland campade vi i det fria, på någon liten skogsväg någonstans på lämpligt avstånd från dagens etappmål.
Eller vid en enslig tjärn i vars iskalla vatten man tvättade håret så att det kändes så att det skulle lossna från svålen.
Vi besökte metropoler som Sunne och Sveg och jag förundrades över hur lika dom trots allt var oss västerbottningar.
Jag fascinerades över sydliga egenheter som ekar och kastanjer och kände mig berest och världsvan varje gång vi återvände från våra husvagnstrippar.

Där och då grundlades nog mitt reseintresse, och även om det är många år sedan nu som jag skumpade omkring i vår gamla peugeot, så värdesätter jag fortfarande dom små, vardagliga detaljerna när jag kommer till en ny plats.

Dofterna och ljuden, växtligheten och snäckorna vid stranden.

Permalink Allmänt Kommentarer (10) Trackbacks ()


Kommentarer

Postat av: diana

Förstår känslan. Själv minns jag mina barndoms somrar i en villavagn i Hoek van Holland och i sommarstugan mellan Bollebygd och Borås, där det inte fanns el och vattnet fick hämtas ur en brunn och alltid smakade järn.

Postat av: puzzelkvinnan

Hej jag titade in hos dig,och fick världens nostalgi känsla.....campa.....papptallrikar.......wow.Nu är det ju inte så långt till sommaren ,så vi får väl se om det blir en runda.......Tack.......

Postat av: gladmymlan

och vi hade stort familjetält....harvade runt västkusten...köttbullar på miniköket, och samla pantburkar på campingen o köpa salta grodor för förtjänsten:) älskade det! trots det, har jag aldrig campat med mina barn i vuxen ålder! märkligt!



kramen på dej o tack för att du framkallade goa minnen !!

Postat av: Diana

Vad fint att du kan stanna upp i stunden och njuta av det lilla! Jag är dålig på det och säkert andra med mig.

Jag har aldrig testat campinglivet, förutom 2 nätter på nåt nudistcampingställe (lång historia)... Det är ett speciellt folk det där. Camparna alltså, ja nudisterna med. :)



Sv: Tack för din kommentar, alltid skoj att höra!

Postat av: Stattinskan

När barnen var små kånkade jag runt med stor husvagn på somrarna ... Det var underbart. Inte gjorde det något om det råkade komma ett hällregn heller ... Finns det nått skönare än att somna till smattret av regn mot husvagnstaket? ... jaja, det finns det säkert , men ändå liksom ;-D

Gomorron Ulrika

Postat av: Ama de casa

Vad fint berättat - som vanligt :-) Ser fram emot din bok!

När jag var liten hade vi husvagn ett kort tag innan vi byggde stugan i Byske.

Minns att vi en gång tog färjan som då gick från Skelleftehamn och campade utanför Jakobstad. Det var mysigt att bo i en liten låda.

Jag har fortfarande inte vuxit ifrån campandet, fast nu åker vi runt och tältar, snart börjar säsongen!

Postat av: Afrodite

Åh, vilka härliga barndomsminnen! Jag har aldrig upplevt husvagnslivet, men på något konstigt sätt kunde jag genom din berättelse känna känslan. Doften av kaffet. Det rutiga bordet. Korven. moset. Gasolen. Jag fick liksom hela paketet. Jag var nästan där! Tack! =) Mysigt!

Ha det bäst!

Postat av: Selma

Mitt roligaste när jag är utomlands är att besöka mataffärer. Kolla förpackningar och gissa.

Postat av: ansepanse

vilka härliga barndomsminnen :)

kramar

Postat av: Gun

Åh vilket härligt minne från barndomen. Det låter jättemysigt.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback