Röjarskiva

Tid : Torsdagkväll efter jobbet
Plats : Källare, vind, uthus, garage med mera
Klädsel: Oömma
Motto: Släng, släng, släng

En hel, full bilsläp med skräpigt SRÄP blev det,
som kördes till återvinningsstationen och lämpades av i avsedd container!
Å vad skönt det var att rensa lite i röran!
Den avlägsna drömmen om ett ordningsamt hem glittrar retsamt,
men också liiite tydligare längst bort i horisonten...


Apropå annat SKRÄP så är det förvånansvärda mängder glasspinnar, kvitton, cigarettaskar, läskflaskor, godispapper och andra sorters förpackningar som samlas på asfaltplanen utanför macken där jag jobbar.
Sånt som uppenbarligen är för tungt för att stoppa i fickan och bära med sig hem och för otympligt för att lägga i någon av de FEM papperkorgar/soptunnor som finns tillgängliga såväl inne i butiken som ute på pumpplan... 



Bilden är lånad från DN.se

Det som retar mig mest är när man precis har sålt något till en person och strax efteråt hittar förpackningen fladdrande i brisen utanför entredörren.
Och det är inte bara barn och ungdomar som tappar saker,
även vuxet folk "som borde veta bättre" - men det vet dom inte...
Inte vet dom "hut" heller, vad nu det är för nåt, men märkligt är det att en sådan självklar sak som att skräp hör hemma i papperskorgen, inte sitter i ryggmärgen...

Igelkott har fastnat i toarulle

Stackars kotten!

Det hivas flaskor och snabbmatskartonger ut genom bilfönster och ned i nämaste dike.
Ölburkar kastas ut i skogen eller i värsta fall ut på åkrar och ängar, där de trasas sönder i böndernas slåttermaskiner och finfördelas till vassa hullingar som hamnar i höet och sedan river hål på kornas magar.



Den enes tanklösa bekvämlighet kan innebära raka motsatsen för andra.
Och i värsta fall döden...

Permalink Allmänt Kommentarer (9) Trackbacks ()


Kommentarer

Postat av: Diana

Jag förstår inte hur människor har samvete till att kasta saker sådär. Tanken skulle aldrig falla mig in... Jag är tom sån som böjer mig ner och plockar upp om jag skulle missa papperskorgen. Utomhus då, hemma får det ligga. ;)

Postat av: Diana

Sv: Denna gången blev det färdigköpt färsk lasangeplattor men i framtiden kommer det göras själv. Batman fick pastamaskin av mig i julklapp men den har inte fått packas upp förrän efter flytten (hans regler). :)

Postat av: Bara Jag

Skönt när första etappen röj är avklarad - den sitter långt inne men värmer gott!!

Skräpkulturen är katastrofal i vårt avlånga land, hur dumma är vi människor egentligen??

Postat av: Afrodite

Fruktansvärd läsning! Stackars djur och natur...ja, och människan oxå för att hon är så dum och oförståndig!

Det krävs skärpning och krafttag!

Kram och godmorgon!

Postat av: Gun

Jag förstår inte hur vi är funtade, vi människor.

Postat av: Stattinskan

???, jag begriper inte varför folk får det här beteendet ... Tar det så på krafterna att gå de två extra stegen till papperskorgen. Härom dagen fladdrade ett parkeringskvitto iväg när jag öppna bildörren ... jag sprang efter och jagade och jagade ... Dessutom tror jag att jag roade en del av mina medmänniskor på kuppen ;-D

Kramar

Postat av: Selma

Riktigt bedrövligt är det.

Postat av: Ama de casa

Vad duktiga ni har varit! Och vad oduktiga folk är på att slänga i soptunnor...

Häromveckan tappade vi en plastpåse som blåste iväg ut på en stooor trafikerad väg. Den fick faktiskt vara, för livhanken är jag lite rädd om. Jag har dåligt samvete fortfarande...

Postat av: charlotte

jag stoppar oftast på mig mina anv tugggummin också. men så är man ju uppväxt med "håll sverige rent"


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback