Need-to-know-basis...

Vart går gränsen mellan allmänbildning och värdelöst vetande?
Finns det någon över huvudtaget?
djur/apor/Affe03.gif
Minns att någon beskäftig lärare i min barndom yttrade något om att kunskap aldrig är tung att bära.
Säkert sant, men om man ska samla på sig all information man ramlar över så blir det nog med tiden tämligen rörigt och svårorganiserat där uppe på huvudkontoret...
TUR då att kroppen (åtminstone min...) är så vist inrättad att överskottsinformationen liksom rinner ut genom andra örat när det inte ryms mer.
SYND är det däremot att man inte riktigt kan kontrollera vad det är som rinner ut...
Hipps vipps så har det runnit ut nåt viktigt som man inte ens  minns att man har vetat (typ lokalsinnet, multiplikationstabellen eller rysslands floder :)

djur/fiskar/Fisch18.gif

Jag tycker nog att det borde finnas ett filter som håller kvar såna viktiga saker så att dom inte bara försvinner i glömskans mörka landskap till förmån för allt möjligt dravel...

Visste ni till exempel att:

Mandlar är en medlem av persikofamiljen.

Det finns 336 fördjupningar på en golfboll.

Världens vanligaste namn är Mohammed.

Kolibirer kan korta sträckor flyga upp och ner.

Tigerns skinn är också streckfärgat, inte bara pälsen.
djur/tigrar/LoeweTiger06.gif

Nu vet ni det också!
Hoppas allt fick plats och att det inte rann ut nåt viktigt....;D

Permalink Allmänt Kommentarer (9) Trackbacks ()


Kommentarer

Postat av: Selma

Formeln för mönja är Pb3O4 och i alla fall på sjuttiotalet stängde egyptiska ambassaden redan kl 13 på fredagar.

Postat av: anna

....jag är expert i ämnet värdelöst vetande.

jag vet så mycket.

om så onödiga saker.

som alla jäkla låttexter, gamla telefonnummer gamla regnummer på bilar...you name it I know it..

men när det kommer till viktiga saker...nollställd:)))))

kramen o skönt ja int är ensammen om detta fenomen:)

Postat av: Maria

HAhahahahaha... man är trött som få, tänker precis bryta ihop för både det ena och det andra... åsså läser man din blogg, och HIPPS VIPPS är det så jävla roligt igen, hahahahahahaha

Postat av: Bara Jag

Men snacka om att värdelöst vetande är perfekt när man spelar TP eller andra sällskapsspel med frågor!!

Postat av: Stattinskan

Jag har minne som en teflonpanna - får till och med skriva upp barnens namn för att komma ihåg vem som är vem ;-D

Kramar

Postat av: Afrodite

HA HA HA!! Vilket tänkvärt inlägg! Ibland undrar man hur mycket som kan få plats och ibland BLIR man orolig över hjärnans sätt att filtrera. Kan tycka det är störigt att jag kan vissa eankoder på coop där jag jobbar extra. Varför kan man sånt? Och kompisar från barndomen...deras telefonnummer kan jag...varför då? Snacka meningslöst!

Lokalsinnet, eller avsaknaden av det, är det som kan bli mest störande i min tillvaro. En gång hade jag glömt hur jag skulle köra från min egen byhåla för att ta mig till närmaste stad. En sträcka jag kört en driljon gånger, men som plötsligt var borta ur minnet! Störigt! Och skrämmande ibland! =)

Kram och godmorgon!

Postat av: Ama de casa

Tyvärr känns det som minnet är fullt och skulle behöva reorganiseras på nåt vis.

Det nya (typ spanskan) kommer inte ens IN, det stoppas redan vid porten, liksom.

Revaxör kanske hjälper?

Postat av: charlotte

vi får se framöver vilken information som försvunnit.

sv: haha det måste se väldigt roligt ut

kram

Postat av: Britt

Om det bara var Rysslands floder som hoppade ut ur örat hade jag inte sagt något....men när man inte kommer ihåg att ta upp tvätten ur tvättstugan och glömmer kvar den flera dagar, när man inte kommer ihåg adressen till Mannen, när man inte kommer ihåg vad grannarna heter trots att man bott dörr i dörr och träffat dem i 3 år...då är det dags att sluta fylla på...om jag bara kunde...men jag informationsknarkar vidare och blir bara dummare och dummare.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback