Onödigheter

Jag är ju visserligen varken läkare eller biolog, men jag tycker nog ändå att somliga kroppsdelar och funktioner verkar onödigare än andra.

Ta blindtarmen till exempel, den klarar man sig ju bevisligen bättre utan.
Halsmandlar och visdomständer ska vi bara inte tala om.
Och att gallan är ett lömskt och ondsint organ som mest ställer till bekymmer råder det ingen tvekan om.
Halva natten har den hållit mig vaken, preciiis när det har börjat rycka i ögonlocken har den gett mig ett tjuvnyp så att jag inte ska glömma bort vem det är som bestämmer.

Det blev en hemmadag i dag och nu känns det nog kanske lite bättre, tror jag.
Illamåendet har bleknat lite och frossbrytningarna har gett med sig.
Inte kom jag mig för att ringa vårdcentralen och be om piller heller, trots makens enträgna tjat.
Kändes lite diffust att ringa och säga att jag mår illa och trooor att det kan vara gallbesvär.
Papaverin heter tydligen mirakelmedlet som man vill åt.
Good shit.

By the way så hulkar det i köket nu.
Det är visst hunden som kräks.
Det kallar jag medlidande.

Permalink Allmänt Kommentarer (10) Trackbacks ()


Kommentarer

Postat av: Diana

Jag tror inte det är gallan utan att det är någon i familjen som måste lära sig att kyckling inte ska vara rosa... ;)

(ps, det är liiite synd om dig)

Postat av: Ama de casa

Det är ju alltid trevligt när nån sympatispyr...



Se till att få tag på mirakelmedicinen nu. Apoteket på lassa har öppet länge!

Postat av: Ama de casa

sv: Du får skriva snabbare bara! Det blir stavfel och syftningsfel och en massa gallimattias. Men man är FÖRST! :-D

Postat av: Svorskan

Även om forskningen kanske inte vet konkret vad allt är till för, så tror jag nog att vi skall låta sakerna vara kvar om det går. ;) Krya på dig.

Sv: Gun planerar att komma ner. Pia (Anjocapi) har lovat ge mig en vink om så sker och du måste också!! Jag har kort väg både till Malmö, Helsingborg, Lund och Köbenhavn.

Postat av: Svorskan

Sv: Om du kan bara så där, så är det ju extra roligt, för när Gun kommer ner hade det varit jätteroligt om vi kunde samla riktigt många. Men det ser vi. Jag kommer så fort jag vet något att lägga ut det på min blogg, men det kan ta allt från ett par veckor till några månader. Måste invänta Gun. ;)

Postat av: Gun

Men stackars dig, vad jobbigt. Ja vad ska man med allt konstigt på kroppen till egentligen. Fast jag är glad att jag inte är man i alla fall. En hjärna räcker för mig.

Postat av: Diana

Sv: Haha, du är snabb i repliken du. ;)

Postat av: Krönikören

Ajaj. Jag har tagit bort min gallblåsa. Inflammerad galla eller stenar i gallan gör ungefär lika ont som att föda barn. Illamående och frossa - låter mera som om du har ätit något olämpligt. Men rart av hunden.

Postat av: Ellis

Medlidande yes indeed!

Postat av: Britt

Finns mycket extra allt i oss...kanske bra det så de inte behöver ta bort viktiga organ.



Papaverin är fin. Har fått det mot kramper i urinröret också vid en envis långdragen urinvägsinfektion.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback