Förtydligande

I min grönaste ungdom drömde jag om ett eget kafe´med rutiga dukar och ljus på borden, och uteservering på sommaren. Själv skulle jag ha ett vitt förkläde med volangkant och håret uppsatt i en klädsam knut när jag hastade runt med kaffekannan mellan borden i en ljuvlig doft av vanilj och kanel. Självklart skulle allt vara hembakt och välsmakande och öppettiderna generösa, och att jag själv skulle sköta allt från bakning till kassa och servering såg jag inte alls som något problem utan snarare som en spännande utmaning.
Tja pja.
Maken var inte fullt lika övertygad, trots att det är han som har de blå ögonen i familjen.
Hursomhelst blev det inget av med kafe´drömmarna, livet och barnen och verkligheten kom emellan och så här i efterhand tackar jag min lyckliga stjärna.
Att stiga upp vid tresnåret varje morgon och sätta fingrarna i deg är inte min grej.
Inte bakning över huvudtaget, om jag ska vara ärlig.
Problemet är att jag har svårt att göra en sak i taget.
Ska jag ändå baka gör jag flera sorter samtidigt, vilket oftast innebär att åtminstone någon blir lidande.



Igår blev det slickepotten som strök med. 
Egentligen var det choklad som skulle smältas, inte plast... (Vattenbad är tramsigt tycker jag, det går preciiiis lika bra att göra det direkt i pannan...)
Läget för kastrullen är allvarligt men stabilt, den har visserligen fått bestående skador men kommer att överleva.

Nåja. Lite svinn får man räkna med.

Slutresultatet blev i allafall gott!



Kladdkakemuffins!



Och smaskiga Karlsbaderbullar!



Stackars elvispen är alldeles utmattad!!
Själv är jag lite stel i nacken, men det är nog bara bak-värk..;D
Då återstår bara efterbörden. Suck.



Mycket väsen för tjugo bullar och tolv muffins, kan tyckas...
Förhoppningsvis kommer de att avnjutas med andakt och belönas med kärleksförklaringar och stående ovationer.
Som sagt.
Drömma går ju.


Permalink Allmänt Kommentarer (15) Trackbacks ()


Kommentarer

Postat av: krulli

Oj här händer ingenting på flera dagar och sen bara SPLASH, massa inlägg ;) Kul att du är tillbaka!



Baka är inte min grej heller, jag är inte noggrann nog för det fast jag har aldrig smält en slickepott. Smakade inte muffinsen plast?

Postat av: Gun

Bra jobbat ändå, det ser himla gott ut! Jag smälter chokladen i mikron istället. En och en halv minut ungefär, rör om lite mitt i, hur enkelt som helst.

Postat av: Diana

Äsch, lite svinn får man räkna med! Jag bakar mycket för att det är skoj dessutom och slutresultatet är inte det viktigaste. :) Jag hade också drömmar om ett café förr, sen kom cafétrenden och det poppade upp ställen i varje hörn.

Postat av: Ama de casa

Lyssna på Gun - hon KAN!

Själv har jag (för familjefridens skull) övergivit bakningen för måååånga år sen :-)

Postat av: Svorskan

Hahahaha! "Bak-värk", den gillade jag. Det ser smaskens ut!

Postat av: Peatreek

Åh vad det ser gott ut!

Skit i slickepotten, och efterbörden.

Det kan la dom andra ta hand om, nu när du varit så duktig och gjort allt detta:)

Postat av: Svorskan

Sv: Nej, vi schpydde inte. Hahaha, men vi hade en liten fest i fredags. Sen har det varit lugnt med långa promenader och god mat. Mysigt värre.

Postat av: Krulli

SVAR: twingly är där man pingar sina bloggar(berättar för världen att de finns) , så eventuella länkar syns :) (har man skrivit om något i en tidning till exempel så är det nödvändigt)

Postat av: Mia systeryster

Äsch då, en slickepott mer eller mindre;)

Jag bakar mycket, men mest bröd, det blir inte lika mkt disk o kladd!

Postat av: Krönikören

Har du ingen slickepottslickare i din familj?!



Ser gott ut i alla fall. Bakvärk, det har jag i rumpan. Just nu faktiskt.

Postat av: Diana

Sv: Du må tro att jag tjatar på henne, både om att gästblogga och att skaffa egen... hon är så bra med orden att den blogg passat henne utmärkt. Men neeeej, nu ska vi spela svårflirtade ;)

Postat av: Ellis

Haha nästan så ja gråter en skvätt här - vem lagar maten hemma hos er?

Postat av: Pia

åh, gud så läskad jag blev av de där muffisarna!!! Jag tycker att det är oschysst med sådana här inlägg! Faktiskt!! Såvida vederbörande inte skickar några muffisar ett par mil söderut.. för i så fall kan det vara okey!! ;o) Men, Stackars lilla slickepott! :o(



Sv: Ja, thailand är nog himla mycket bättre än Egypten just nu..

Postat av: Dansbandsfrun

hahaha du e för rolig!

men tack för tips, det ser ruskigt gott ut me kladdkakemuffins ;)

kram o ha en bra dag!

Postat av: Britt

Kladdkakemuffins fick vi på jobbet i fredags då kocken fick lust att baka. Hurra! De var jättegoda och jag slipper baka.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback