Det är stor skillnad...

..på lort och pannkaka, särskilt när det kommer till doften.

Samma sak gäller fina, franska stinkande ostar och surströmming, fast där är det snarare smaken som skiljer dem åt. Båda är goda men liksom olika.
In a good way.

Nåväl, igår var det suring som stod på menyn, intagen i sällskap av goda vänner och sedvanliga tillbehör såsom potatis, lök, tomater, ljusugnsbröd och västerbottensost.
Ren njutning för både gom och öga, MUMS vad gott det var!



Lättrensad och fin var den också, så att man snabbt fick den färdig och hyfsat benfri på smörgåsen redo för den första längtansfyllda tuggan.
En bekant här i byn avslöjade i förtroende att hon faktiskt brukar bli så sugen, att hon måste ta en liten klunk av spadet för att stå ut innan hon kan sätta tänderna i läckerheterna.
Själv har jag hittills tack och lov lyckat behärska mig.

Annars är ju drycken till lite av ett problem faktiskt, ifall man skulle vilja dricka nåt starkare än bordsdricka och om man som jag inte tycker om öl.
Ingen enda av experterna på systembolaget har nämligen lyckats rekommendera mig ett gott rödvin som passar till surströmming.
Inte till palt heller, för den delen.
Eller risgrynsgröt.

Det finns onekligen allvarliga brister i sortimentet.

Permalink Allmänt Kommentarer (7) Trackbacks ()


Kommentarer

Postat av: Stattinskan

Åh herre min skapare vad det vattnas i munnen på mig. Har inte ätit surströmming på säkert femton år. Av någon anledning är det ingen skåning som vill göra mig sällskap .... MUMS!!!!!

Postat av: Diana

Jag hade skippat både surströmmingen, palten och risgrynsgröten till förmån för ett gott rödvin. ;)

Postat av: Britt

Men hur blev det med de franska ostarna..? Kanske de franska vinerna som rekommenderas till dessa ostar även skulle passa den sura strömmingen?

Postat av: anne

Du.



Jag tar nog rödvinet som det är, surströmming och palt går fettbort. Om jag absolut måste så tror jag att det i nödläge skule gå att dricka rödvin till gröten. ;)

Postat av: Barbro Binda

Ja, du får helt enkelt brygga eget dricka. Nåt med enbär tror jag skulle passa till både surströmmingen och palten, svårare med gröten...

Postat av: Ama de casa

Mmmm... Vi kan faktiskt köpa surströmming här. Så behändigt nära som tvärs över gatan till och med. Men dom har slutat sälja ljusugnsbröd... Hur KAN dom!?!??!

Postat av: ansepanse

hahaha - rödvin till surströmming :) nej det tror jag helt enkelt inte på

kramar


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback