Snöskola!

Okej, så här är det.
Tänkte dra grundtermerna lite kort.

Först kommer det bara lite flister.
Sen kan det småsnöa lite.
Större snöflingor kallas för lapphandskar.
Kommer det mycket sånt kräksnöar det
Av lapphandskar blir det kramsnö.
Är det regnblandat är det blötsnö och då iskar det, framför allt på bilrutan.
Om blötsnön fryser blir det skare.
Samma sak om det först töar och sen blir kallt igen.
Sen finns det kallsnö, sån som kom idag.
Den är luftig och dunlätt och går lätt att borsta bort.
Blåser det mycket samtidigt som det snöar, drevar det.
Blåser det ännu mer är det snöstorm.

Och By the way är det bara  dagar 192 kvar till midsommar...
Bara att hålla ut!

Permalink Allmänt Kommentarer (11) Trackbacks ()


Kommentarer

Postat av: Gun

Hahaha! Vad kul med snöskola för oss okunniga människor:D



Jag sitter här med tårar i ögonen. Snälla gulliga Ulrika, TACK för de fina blommorna! Jag är helt chockad och så otroligt glad och rörd. Blommorna är fantastiskt vackra och du har verkligen lyckats pigga upp mig och chockat mig på köpet:) STOR KRAM till dig:) <3

Postat av: Gun

Sv: Tack och kram igen! Du har gjort min dag och mer än det:)

Postat av: Petra M

Ha ha ha tack för att du reder ut begreppen för en snö "okunnig" skåning! Vänta bara tills det handlar om regn och blåst då har jag ett och annat att lära ut ;-)



P.

Postat av: Em

Vilka vackra blommor Gun har fått! Nu var jag var förklarliga skäl inte så förvånad (haha), men det var verkligen fint gjort! Och jag tror hon behövde det så väl just nu.

Postat av: fashionhaggan

jag önskar mig snö nu....kan du skicka hit lite.

Postat av: Barbro Binda

Jo, jäsingen va he ha snödd janna! Kallsnön. :-)

Du glömde en sorts snö, då det "úrn". Alltså när det yr, yrsnö :-)

Postat av: Ellis

Haha ojoj här har man lärt sig något nytt! :D

Jag har ej varit ute igår och idag så jag vet ej vad vi har för snö ute, men jävla massa r det :D underbart!



sv: Tack för din kommentar, och ja jag tror på att man kan förändras och utvecklas! :)

Kram

Postat av: Dreamsalive

Tack för lektionen! :) Har borstat bort snö från bilen 3 gånger i dag. Föredrar midsommar, faktiskt.

Postat av: Petra

Tack för den lektionen. Kan vara bra att veta! :)

Postat av: Ama de casa

Det var en bra lektion, tack så mycket :-)

Kram

Postat av: Pia

Vilken toppenlistning av snön, som även en norrlänning kan uppskatta!! ;o) Jag älskar den här fluffiga snön som kommit nu. Idag är det -9 här och solen skiner. Ett underbart vinterväder, mao!



Vilken härlig medmänniska du är, att ge blommor till någon som verkligen behöver peppning just nu!! Well done!! :o)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback