Vem ligger bakom?


Ska på Tjänsteresa i morgon igen.
Säljkurs i Lycksele.
Sjutton mil enkel väg genom norrländsk glesbygd.

Undrar vad som ligger bakom ortsnamnen, egentligen.
Vem som har hittat på dom.
Hur dom sedan blev kanske berodde på dagsformen, för ibland kan man spåra ren illvilja.

Några norrländska exempel:

Rusksele
Mensträsk
Kalvträsk
Kåtaselet
Släppträsk
Hjoggböle
Kräkångersnoret


Lycksele kom nog till på en bra dag.

Vilka ortsnamn finns det där ni bor?

Permalink Allmänt Kommentarer (7) Trackbacks ()


Kommentarer

Postat av: anne

Prostökna är en favoritfuling lokalt, annars gillar jag inte Kårböle eller Köttkulla.

Postat av: anne

Sv. Jo, Tokyo är business men det spelar ingen roll, i och med att det är Tokyo så blir det pleasure!!! :)

Postat av: Amanad<33

sv; Tack din blogg var också fin:)

Fråga gärna ngt i min frågestund;)<3

Postat av: Gun

Självklart kommer jag inte på något just nu.



Sv: Ja det är sant. Vet inte vad som händer med skelettet egentligen.

Postat av: Nanna

Jag tycker också ortnamn är jätteintressant!

Ha en bra torsdag..god natt !

Postat av: Ulla

Jag kommer ifrån landet och där heter byarna bl.a Mjäldrunga, Öra, Alboga, Od, Fåglavik, Källeryd

Ha en go dag!

Postat av: Peterlarson

Jag vet inte i min "närhet" är väl kanske "Pungpinan" det mest konstiga namnet.

Men annars var det en by i Skellefteå kommun som fram till 1950-talet hette "Kräkångersnoret", men dom har bytt och heter visst nu "Södra Lövsele".



Ha en fin kväll där uppe


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback