Helgfunderingar...

Jag funderar på att skicka in en skrivelse till regeringen med förslag på vissa förändringar i världsordningen som skulle vara mig och övriga samhällsmedborgare till nytta.

Helgerna till exempel, är lite snålt tilltagna i förhållande till resten av veckan tycker jag.
Två ynka dagar att återhämta sig på och ladda om och hinna med allt som man inte hinner med under arbetsveckan, det känns faktiskt lite orättvist.

Antagligen kommer dom att komma dragandes med ekonomiska argument och hävda att det blir för dyrt om alla bara jobbar fyra dagar istället för fem, men se även det har jag tänkt på.

Det hela är egentligen mycket enkelt.
Istället för att ta en dag av arbetsveckan i anspråk kan man väl hitta på en ny dag att klämma in som en förlängning av helgen.
Vad då GÅR inte?
Klart det går, om man bara vill.
Om Reinfeldt och Kungen bestämmer det.
Om man bara tänker lite outside the box...

Den nya dagen kunde heta Slödag och den skulle passa perfekt att stoppa in mellan Lördag och Söndag.
På Slödag får man göra precis vad man vill, eller ingenting alls om man hellre vill det.
Tänk er tjugofyra extra timmar i veckan att lägga på sig själv, familjen, relationen, husdjuren, hobbyn eller sofflocket.
Jag är övertygad och att det skulle göra underverk för folkhälsan.
Mindre sjukskrivningar, färre skilsmässor, effektivare arbetsdagar.

Måndag, Tisdag, Onsdag, Torsdag och Fredag, Lördag, Slödag, Söndag.
Så Mycket Bättre.
Eller hur?

Permalink Allmänt Kommentarer (9) Trackbacks ()


Kommentarer

Postat av: Ellis

Hahahaha vad går du på?



Söndag är ju SLÖdag ? Vad gör du på söndagen? :D

Postat av: Diana

Jag tycker helt klart att de kan vända på det hela, istället för 25 semesterdagar per år så kan man ha 25 arbetsdagar per år. Till och med jag hade nog klarat av det utan att klaga! Och tänk på all arbetslöshet som hade försvunnit! Jag menar, vi hade ju sluppit betala bidrag och sånt om alla hade jobb.

Ska vi skicka in ett förslag till regeringen? Det är helt okej att de döper lagen till Lex Diana.

Postat av: Gun

Hahahaha, jag älskar både ditt och Dianas förslag! :D

Postat av: Britt

De stackars lärarna hade fått arbeta 10 veckor per år med Dianas förslag.



Sedan tycker jag att 6 timmars arbetsdag är heltid.

Postat av: Ama de casa

Hahahaha! Jag håller på din idé, den är helt enkelt lysande! Men jag tycker att Slödag ska komma EFTER söndag. Så mycket bättre att få Slödag istället för måndag efter söndag :-D

Postat av: Stattinskan

HAHAHAHAHA - du är sååååå underbar. Jag ska rösta på dig i nästa val och hålla tummarna för att du blir statsminister nästa val ;-D

Postat av: Janne

Och inte nog med det. Om det då istället blir 417 dagar på ett år så blir man inte gammal lika fort heller. Å andra sidan så dröjer det ju då mycket längre tills man kan njuta av pensionen. Jag är kluven! ;D

Postat av: Per-Anders

Håller med dig fullständigt. Den där slödagen har jag också saknat.

Postat av: Hillevi

Var skriver jag på? :-)




Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback