Mera Paris

Se hela bilden
1989 firades tvåhundraårsjubileet av Franska revolutionen,
och inför dagen D - den sjuttonde juli skulle allt vara tip top.
Stadens stoltheter putsades och fejades så allt från Eiffeltornet till Notre Dame
var insvepta i vita tygstycken under renoveringsarbetet och givetvis tillfälligt avstängda för allmänheten.
Lite surt för två kulturtörstande backpackers som oss, men det fanns ju mycket annat att titta på.

Triumfbågen, exempelvis, den ville vi gärna titta närmare på.
Men...för att komma riktigt nära måste man korsa en åttafilig motorväg med fransk stadstrafik.
fordon/Fahrzeug29.gif
Livsfarligt är bara förnamnet!

Franska bilar har nämligen ingen broms.
Franska bilar har dubbla gaspedaler och signalhorn i stället.

När vi sprang för livet mellan bilarna och duckade för hyttande nävar och franska förbannelser,
undrade vi faktiskt över hur man kan placera ett sådant stort turistmål som Triumfbågen på en sådan idiotisk plats!



Men vi tog oss dit, med hjärtat i halsgropen och livet i behåll!!
Nöjda och glada tittar vi oss omkring, och upptäcker ett lämmeltåg av turister som kommer upp ur underjorden...

Det fanns tydligen en tunnel.
Okej.
Vi provade den på vägen tillbaka.

Fast det kändes lite fegt.



Permalink Allmänt Kommentarer (15) Trackbacks ()


Kommentarer

Postat av: Ama de casa

Hahaha! Vi har tydligen gjort samma saker du och jag... 1990 var vi ett fem tjejer som skulle åka på ridläger utanför Paris. Första dagen skulle vi stråla ihop vid triumfbågen. Jag och en kompis galopperade över gatan mellan bilarna medan dom andra satt och väntade på oss i tunneln som ju var "den enda vägen dit". HA! Fegisar!



sv: Vi (läs Anders) hade minsann äkta filter till kameran! Behövde inte använda nylonstrumpor för att får färg ;-)

Visst var det billigt boende som gällde! Det gjorde ju att man kunde vara ute längre :-)

Postat av: Ama de casa

Hahaha! Jag känner att ett förtydligande är på sin plats! Ridlägret hade ju inte börjat än, så vi galopperade alltså på apostlahästarna till triumfbågen :-)

Man är ju ingen Arnold Schwarzenegger direkt som galopperar omkring inne i städer....

Postat av: Gun

Hahaha! Men det kunde ju inte ni veta! Och det var ju värt det...det blev ett blogginlägg av det. ;D

Postat av: Ellis

Haha så mycket dumt man gjort och insett EFTERÅT att de fanns enklare utvägar!



sv: Haha ja.. jag vet inte. Men kommentaren var anonym och konstig :D:D:D

Postat av: charlotte

en sann kamikazepilot tar aldrig samma väg tillbaka.. haha

det får nog bli dagens visdomsord

Postat av: Britt

I den här åldern förstår man varför föräldrarna var orolig över en. Sånt där gör man ju inte idag...men när man var yngre gjorde man sådana saker hela tiden...men då var man ju odödlig ;D



Och nu blir jag ännu oroligare över Mannen som ska köra bil i Paris.

Postat av: Daniel

Jätteintressant läsning!!

Postat av: Stattinskan

Hahaha, du är bara för underbart galen :-D Kramar

Postat av: sandra

hahaha..typiskt också att ni inte skulle sprungit där och fransmännen ändå hade rätt att hytta med näven :P..

Sv: jag är snäll hela tiden..låter mig göra ingenting i stort sett..;)

Postat av: Petra

sikken trevlig resa....

Postat av: ansepanse

äntligen är jag här igen

jag kommer också ihåg biltutorna i Paris

kramar

Postat av: Gafflan

Hahaha!

Med era liv trotsade ni den franska trafiken ;) Maken har kört runt, runt, runt med MC...dom har inte samma rondellregler där i Paris...lärde han sig ;)

Postat av: Afrodite

HA HA HA!! Tokstolla! =) Men var 17 håller du hus idag?! Kramelikram! =)

Postat av: /fashionhaggan

Jag har gjort exakt samma misstag som du!

Postat av: Peterlarson

Jag tågluffade till Paris 1975. Vi tältade! Det fanns en tältplats i stan då. Det var lite ovanligt har jag förstått senare.

Jag tyckte stan var spännande, men kan inte påstå att jag direkt gillade de.

Har inte varit där sedan dess.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback