Saablar...



Min mammas granne har varit bortrest i tre månader, och när han kom hem i måndagsupptäckte han att hans bil var stulen.
Upprörd och förbannad lättade han sitt hjärta för mig på Macken.
Om ni undrar så köpte han frimärken.
Nån bil att tanka hade han ju inte, som sagt.
Jag visar mitt deltagande, naturligtvis. Det är ju förfärligt!
Att folk inte kan låta andras grejor vara ifred.

Jag frågar vad det var för slags bil.
En Saab, svarar han. 900.
Vit. Gammal. Och låst.
- Jahaaa...säger jag och ler lite.
Grannen har lite svårt att se det roliga, så jag måste förklara.



1995 var vi på semester i Skåne.
Bröllopsresa faktiskt, om sanningen ska fram.
Förövrigt samma resa som den där jag blev påflugen av en duva, men det är ju en helt annan historia.
Nåväl, våra vänner i Lund hade en Saab.
En vit 900, faktiskt.
Efter en utflykt på stan skulle vi ta bilen tillbaka till lägenheten.
Vi låste upp och packade in oss allihop, fyra vuxna och lilla dottern, som då var knappa året.
babyn/Baby04.gif
Nyckeln satt i tändningslåset, redo att vridas om,
då vår kompis A förvånat vänder sig till J som sitter bakom ratten och frågar:
- Men älskling, har du städat bilen?!
- Ehh, näää, svarar J undrande och tittar sig granskande omkring.
Långsamt ramlar insikten på plats.
Vi sitter i fel bil!
Vi sitter i en annan vit gammal Saab 900 som snällt låtit sig låsas upp med våra nycklar och förmodligen inte alls skulle ha protesterat om vi hade tagit den med oss hem.
Vilken de rättmätiga ägarna säkerligen hade gjort.
Alltså skyndar vi oss fort som attan ut ur fel bil och in i den rätta, som står och hånflinar några rader bort.
fordon/Fahrzeug110.gif
- Hmmm, nickar grannen. Det var ju roligt. Att höra att man har världens mest lättstulna bil, alltså.
- Hmm ja, säger jag förvirrat. Grattis!

Permalink Allmänt Kommentarer (14) Trackbacks ()


Kommentarer

Postat av: Em

Hahaha! Och till vilken stor tröst du var! :D Men det med att de är lättstulna har jag faktisk hört för flera år sen och det är lite konstigt , för sånt brukar inte jag lägga på minne så de måste VERKLIGEN var lättstulna. ;D Hoppas han får tillbaks sin eller att han inte får strul med försäkring etc.

Sv: Gun har gett min en länk till organiserat volontärarbete i olika länder. Jag skall kolla det lite mer noggrant i helgen, det verkade vara toppen. Jag vågar inte kasta mig ut i något på egen hand, jag har ingen erfarenhet av sånt alls. Men med en organisation i ryggen skulle det kännas både bra, roligt och spännande.

Postat av: Gun

Hahaha! Det är inte första gången jag hör något liknande faktiskt. Men stackars honom! det är ju jättetråkigt.



Sv: Handläggarna vill ju vara ett stöd också, men det är inte lätt för dem när de får direktiv från regeringen. Det ska nog gå bra i alla fall. Kram tillbaka!:)

Postat av: Ellis

Haha gud vad sjukt! Låstes den upp bara sådär? Hahaha snacka om att ändå sparat massa pengar på att göra samma lås till alla saab 900! :D:D:D hahaha



sv: MEH du fattar ju väl att den har lock? tror du den får plats i näsan då eller? :O HUR STOR NÄSA TYCKER DU ATT JAG HAR GUDMOR!?

Postat av: Ellis

Haha trodde du skrve så med flit för att jag var så exalterad och tänkte spruta i örat! :O

Postat av: Britt

Jag hade en Ford Taunus en gång som också gick att låsa upp med alla nycklar från andra Fordar....vet inte om den gick att starta med annan nyckel. Jag vet inte om jag berättat om det på bloggen men vi hade ett gäng Skellefte-killar som hela tiden var i våran bil...för att de kunde, en midsommar på Pite Havsbad.

Postat av: Britt

sv: Tror inte din grannes biltjuvar var svarta...men han kan ju googla det ;D



Ska titta i mina inlägg om jag berättat om Travolta från Skellefteå som campade bredvid oss på Piteå Havsbad...det var en kul midsommar. Annars kan jag ju berätta storyn en gång till.

Postat av: Dansbandsfrun

hahaha, underbart!! Jag kan liksom se en vit saab proppfull med människor som just insett att bilen e någon annans...

Sv. tack snälla för dina fina ord! jag ÄLSKAR att sjunga så mycket! kram

Postat av: Stattinskan

Jag lutade mig in genom fel bilruta och meddelade att jag var tvungen att springa in på affären igen eftersom jag glömt köpa "de jävla tampongerna" :-) Gomorron :-)

Postat av: Daniel

Satckars.. trauma för mindre! ;)

Postat av: ansepanse

stackars grannen, men en rolig historia var det :)

SV: men ack så viktig information ändå - har de bajsat :)

kramar

Postat av: sandra

som jag skrattar..hahahah..ser det framför mig :) tack!

Postat av: Ama de casa

Hahaha!

Du var ju väldigt uppmuntrande måste jag säga - nån gång i framtiden kanske grannen tycker att den där historien är kul ;-)

Postat av: charlotte

haha stackarsstackars granne en oycka kommer sällan ensan

Postat av: Pia

En väldigt bra historia att dra för den stackaren som "tappat" sin bil!! NOT!

Men någon dag kanske han också, liksom vi, kan tycka att den är dråplig! ;o)



skriv på nu.. jag har redan börjat göra plats i bokhyllan!! ;o)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback