Veg-inlägg

Mmmmm....
Det vattnas i munnen!



NOT!
Detta är råvaran till en av barndomens återkommande vår-traditioner.
Varje år skulle denna primör "avnjutas" i form av soppa med en kokt ägghalva seglande i mitten av skålen.
Den motbjudande smaken uppvägdes varken av den läskiga konsistensen eller vetskapen om det gränslösa näringsvärdet.
Nässelsoppa är nämligen något så otroligt nyttigt,
om ni inte visste det.
Innehåller massor av järn, bland annat.



Trots det är detta är en rätt som aldrig kommer att serveras i mitt kök, och jag förväntar mig ingen stor besvikelse över det.

Det är som det gamla ordspråket säger:
-Bränt barn skyr nässlor.

I kväll blir det lax till middag.

Permalink Allmänt Kommentarer (16) Trackbacks ()


Kommentarer

Postat av: Åsa

VARJE dag drack min mormor en kopp nässelvatten. Något så äckligt har jag nog aldrig smakat.

Postat av: Afrodite

Har aldrig provat faktiskt, men jag tar dig på orden! Lax låter mycket bättre! =)

Kramiz

Postat av: Bara Jag

I ärlighetens namn så har jag aldrig smakat nässelsoppa - men jag vet att lax är gott :-)



Kan förstå att man "i gamla tider" åt vad som bjöds men idag finns ingen anledning att plocka ogräs till mat bara för att det är nyttigt - eller?

Postat av: Selma

Själv har jag faktiskt aldrig ätit nässelsoppa, kanske lika bra det, Dåligt järnvärde har jag ändå bara haft när jag väntat barn.

Postat av: Ullet

Eller som vi säger här hemma: Bränt barn luktar illa. :D

Postat av: Gafflan

Håller med dig till fullo!!

Själv ska jag ha...lax :DD

Det skulle ju du också ha så jag är väl en härmapa då!

Postat av: Dansbandsfrun

MEN oj, vad du hade det jobbigt när du växte upp! Men JAG då som åt det under pistolhot förra helgen!!??? Tänk på mig då??

Närå, min mamma o jag gjorde det ihop (hade inte ätit sen JAG va liten och det var faktiskt helt ok) Men jag satt o tänkte på nyttigheten hela tiden ;)

SV: TACK för en underbar ide`jag ska absolut trycka upp en tröja med Dansbandsfrun på.

Gör en du med med texten "UU = Underbara Ulrika" ;) kram

Postat av: anne

Näpp.



Jag avstår också.

Postat av: Em

Lax är också nyttigt och det är GOTT! Nässelsoppa har jag aldrig smakat faktisk och skall nog inte uppmuntra någon att servera mig det. :D

Postat av: ansepanse

fast jag tycker det är gott med nässelsoppa :)

kramar

Postat av: Ama de casa

Nässelsoppa är JÄTTEGOTT! Sådetså!

Postat av: Gun

Jag har aldrig ätit det, men jag förstår dig, och det är därför man aldrig ska tvinga barn att äta något. Lax är supergott!:)

Postat av: Stattinskan

Har aldrig ätit nässelsoppa, däremot tvingades vi äta hemgjord nyponsoppa som gav enormt kill i halsen ... Är kanske därför jag inte är kittlig överhuvud taget idag ... blev liksom immun :-)

Kram

Postat av: Agnetha

Nääää, är ingen älskare av nässelsoppa, jag står över.

Maken och sonen brukar göra den iaf en gång under början av sommaren, jag vill inte vara med då.



BS Skriver till dig som till alla andra, jag har fått detta med mailen, så jag/vi har inte upplevt det.

Jajja, jag kan inte skilja på dem. Hur som, fantastiskt är det iaf.



Kramar

Postat av: Peterlarson

Men det är ju så gott!

Postat av: Annica

I vårt hus heter det "bränd MAMMA luktar illa" av nån anledning. Som jag glömt. Eller förträngt.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback