Hundjakt på jakthund



Vid halvniotiden i går kväll, tyckte vovven att vi hade slöat klart och talade om att han minsann ville ut kvällskissa. Promenaden var redan avklarad, så det var bara frågan om en snabbvattning av nyponbusken ute på gården, vilket brukar klaras av snabbt och utan koppel. Jag slet mig loss ur soffan och tog mig an uppgiften, och medan vovven kissade runt knuten passade jag på att kasta sopor och sopa snön av bilen.
Vad jag inte visste var att det bakom nämnda knut stod ett ondskefullt rådjur och bara väntade på att locka ut den stackars lättlurade vovven på dåligheter...Eller, ja...Hursomhelst drog jycken som en vilt skällande avlöning ut i den becksvarta natten efter rådjurseländet.
Panik i kubik, maken på fötter och alleman till varsin bil med ficklampor i högsta hugg.
Efter två timmars iskallt letande på olika håll utefter ensliga skogsvägar undgick maken med nöd och näppe att bli översprungen av två skenande rådjursbestar och vem kom strax därefter om inte vovven himself.
Husse hade en viss...hrmmm..skärpa i rösten och klok som han är insåg han snabbt att leken var över.
Lite skamsen och mycket törstig kunde han slutligen återbördas till hemmets vrå till allas lättnad.
Några kramar och förmaningar och en helkroppsmassage senare så var han som ny igen.
Men hädanefter kommer det att vara koppeltvång även snabb-kvällskissningarna.
Vem vet var dom lömska rådjuren står på lur nästa gång...


Permalink Allmänt Kommentarer (16) Trackbacks ()


Kommentarer

Postat av: Svorskan

"Husse hade en viss...hrmmm..skärpa i rösten och klok som han är insåg han snabbt att leken var över." Hahaha! Och just där började jag tolka husse som hund och tvärt om. Det blev extra roligt också! ;)

Postat av: Krönikören

Attans jakthund! Så fick du två kvällspromenader då.



Haha - jag höll på att skriva om trista beige men hittade ingen bra beige bild! Jag tycker beige är fult. Och trist.

Postat av: Svorskan

Sv: Vad gullig du är! Men det som är bra med låtsasvänner är att de kan man skita i och behandla hur som helst. Ingen som blir sårad eller så. ;D ;D

Postat av: Diana

Men fy vilket elakt rådjur som lurar vovven i fördärvet. Hoppas han har lärt sig en läxa att inte drunkna i de där rådjursögonen...

Postat av: Selma

Vad det är skönt med en hund som i alla fall hittills inte bryr sig om vilt.

Postat av: maria

Åååå vad läskigt..Vem vet hur det kunde gått ?

Nu gick det bra som tur var...



Kram och håll i hunden ;)

Postat av: Gun

Oj då, vilken tur att ni hittade honom. Kan tänka mig att det finns gott om rådjur i krokarna.

Postat av: Stattinskan

Haha, jag känner igen det där men i vårt fall var det mest kaniner :-)

Postat av: Ellis

Vad hemskt, och 2 timmar så byggs en rejäl oro också!



Skönt att vovven var oskadd!



Sv: hahaha jag har fan inte mkt fritid men när ja väl har de kastar ja det på skit hahaha

Postat av: Ama de casa

DUMMA rådjur! Men vad tur att allt gick bra och att ni hittade honom. Förstår att det måste ha varit två HEMSKA timmar!

Postat av: ansepanse

en ordentlig motion fick han ju i allafall, men lite nervöst från er sida var det förstås, fint att han kom hem hel och hållen

Sv: masselassen är den lilla magen det :D

kramar

Postat av: Mita

Samma problem här har det börjat bli. Rådjuren söker sig in i trädgårdarna och käkar nedfallna äpplen. Får Peppe syn på ett rådjur så flyger han över staketet lätt som en plätt och försvinner. En större väg går en bit härifrån så hjärtat i halsgropen får man. Så tidig morgon eller sen kväll är det koppel på i trädgården. Dagtid håller sig rådjuren i skogen tydligen.

Jaa, har man hund så händer det alltid saker...tur eran vovve kom tillbaks helskinnad.

Kramiz!

Postat av: Mita

Samma problem här har det börjat bli. Rådjuren söker sig in i trädgårdarna och käkar nedfallna äpplen. Får Peppe syn på ett rådjur så flyger han över staketet lätt som en plätt och försvinner. En större väg går en bit härifrån så hjärtat i halsgropen får man. Så tidig morgon eller sen kväll är det koppel på i trädgården. Dagtid håller sig rådjuren i skogen tydligen.

Jaa, har man hund så händer det alltid saker...tur eran vovve kom tillbaks helskinnad.

Kramiz!

Postat av: Mita

Rådjuren är väl en sak men rädslan för att det ska komma en bil ivägen är ju inte så roligt!

Postat av: Stattinskan

Hallååå??? Ulle Bulle? ... men va fasen är det jag säger :-) F´låt :-)

Postat av: Bara Jag

Men han sov i alla fall gott när han kom hem :-)

Kram!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback