Ärligt talat...

I lördags var det personalfest i Schtaan med allt vad det innebär av trevligheter och huvudvärk dagen efter.
Innan det var dags för festligheterna samlades vi för att lyssna till den inhyrda föreläsare som dagen till ära givits uppdraget att tala om attityder, fördomar och självkännedom.
Lite långrandigt (två timmar) men rätt intressant.

Det gick hursomhelst ut på att vi människor som regel är rätt snabba att döma varandra, ofta enbart efter ytan och de egenskaper som vi TROR oss veta att den andre besitter.

Vi fick i uppdrag att svara på några frågor om vad vi tycktes kunna utläsa om föreläsarkillen bara genom att se på honom - ålder, tidigare yrke, ursprung, familjeförhållande, bilmodell etc.
Det visade sig att han var präst, familjefar och körde volvo, trots att han såg ut som en jugoslavisk dörrvakt med barn på bygden och ett medlemskap i Hells Angels.

Tänk så många man medvetet eller omedvetet väljer bort för att man inte tycker att de passar in i den kategori människor som man själv föredrar att identifiera sig med.
What you see is what you get, brukar det ju heta, men det stämmer ju bevisligen inte alltid.

Kanske är bloggen det ärligaste sättet att möta människor på?
Förutsatt att man väljer att visa en ärlig bild av sig själv, förstås...

Permalink Allmänt Kommentarer (16) Trackbacks ()


Kommentarer

Postat av: Selma

Bloggen är ett sätt att få kontakt med människor som man kanske skulle missat annars.

Postat av: Ama de casa

VA? Får man ljuga i bloggen? Det måste jag genast pröva - tänk vilken fiiiin person jag kan bli!

Tack för tipset :-D

Postat av: Ama de casa

Du, kan man använda andra bilder också, från internet eller så. Typ, ta bilder på... Julia Roberts eller nån och påstå att det är jag?

Då blir jag inte bara en fiiiin människa, utan snygg också!

:-D

Postat av: Ama de casa

Eller är det så att ärlighet varar längst?

Hahaha! Såklart inte!



Har inte tid längre, ska "piffa till" mig och min omgivning lite :-D

Postat av: Svorskan

Bloggen kan vara lite farlig också. Vi visar kanske sidor av oss själva som vi inte visar annars eller så kan det vara saker som påverkar IRL, men som inte framkommer när man bloggar. Oavsett är det roligt och för min del dras jag till människor som är annorlunda och olika från mig själv. Jag blir nyfiken och vill veta hur "de" tänker. Men det är skumt detta hur vi "dömer" andra efter utseende.

Postat av: Svorskan

Sv: Jag känner mig väldigt störd just nu. :D

Postat av: Gun

Jag har också tänkt på det. Jag visar nog andra sidor av mig själv i bloggen än annars, men det är lika mycket JAG för det.

Postat av: Huskatt

Hm...jag tror man väljer att visa upp vad man vill visa i en blogg. Precis som IRL.

Sen tror jag många gånger att den egna erfarenheten kan spela många ett spratt. Jag har en kompis som under många år levde i ett vidrigt förhållande. Hon ser misshandlade människor överallt. Där jag kanske ser ett vanligt gnäll om "den korkade maken".

Många människor är tångsynta, tyvärr.



Ibland måste man göra ett val som inte är bra. Men av två dåliga val finns alltid ett som ser mindre dålig ut där och då. Och då gör vi det valet. Det är fortfarande ett dåligt val.

Som att dumpa en nyfödd baby på ett flygplan. Dåligt val.

Men kanske det enda valet som verkade minst dåligt där och då.

Postat av: Gafflan

Jo, yta är ju det första man ser och att lära känna en människa kan ta tid, ibland nästan ett helt liv.

Postat av: Diana

Jag kan tyvärr vara väldigt snabb med att sätta folk i ett fack. Har man blivit stämplad "idiot" av mig så är det väldigt svårt att få bort den. Tyvärr.

Postat av: Agnetha

BS Nej, det blir det inte , men bilderna är lite roliga.



Kram

Postat av: ullis

Bra inlägg tycker jag! Varför får man oftast huvudvärk efter trevligheter egentligen, hmmmm...

Postat av: Ellis

Jag har en tokärlig bild som ja visar mig på i bloggen -totalt SKADAD.



Men ja han har rätt ja är den som dömmer innan ja lär känna.

Postat av: Stattinskan

Ja, nog har det hänt att jag dömt en person efter utseende och egna hjärnspöken och sedan har det visat sig att personen varit jättetrevlig! Försöker att inte göra det och tror inte att jag gör det så ofta numera.

Tror också att bloggen är ett "fördomsfritt" sätt att träffas :-)

Gomorron

Postat av: Ia

Jo, är man riktigt ärlig mot sig själv så är man nog alldeles för snabb att "döma" hunden efter håren....tänk så många underbara människor man förmodligen missat på grund av detta!!!!

Postat av: charlotte

haha läste amas kommentar. on är bara för skön den kvinnan


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback