Skid och frid

Sonen har åkt iväg på konfirmationsläger över helgen.
Skidåkning i Hemavan/Tärnaby står på programmet.
Vädergudarna verkar vara på hyfsat humör här uppe, så förhoppningsvis får dom några härliga dagar i vårsolen.
Trettiofem ungar och åtta ledare, vackert väder och obegränsat med mat.
Numera satsas det mer på trivsel och gemenskap än utantilläxor och bibelcitat.
Annat var det minsann på MIN tid...
Vi åkte på konfaläger till Jäkkvik, utan vare sig skidor eller förhoppningar om andra muntrationer än psalmsång och högläsning ur gamla testamentet.
Kursgården var ensligt belägen och lokalerna var strikt uppdelade i pojk- och flicksida, med kyrkoherden själv som vakthund på gränslinjen, sovandes i flanellpyjamas och randig nattmössa.
Det är förresten den enda gången jag någonsin har sett någon sova i nattmössa, det är liksom ett sånt där plagg som man inte riktigt tror att det finns på riktigt.
Och att prästen dessutom på allvar trodde att han skulle lyckas stoppa tjugo hormonstinna fjortonåringar från att smita förbi gränsposteringen och in på förbjudet område, var om möjligt ännu löjligare än själva mössan.
Nåväl, så särskilt religiösa blev väl ingen av oss och lika väl var väl det.
Oddsen för att sonen blir det är väl inte heller särskilt stor, och det är nog inte heller syftet med det hela.
Åtminstone inte från hans sida.
Hans syfte med resan är att ha kul och att åka skidor.
Halleluja.

Permalink Allmänt Kommentarer (7) Trackbacks ()


Kommentarer

Postat av: Barbro Binda

Var detta första gången du gick över gränsen eller var du mer brådmogen än så? :-) Häls åt Mys-Maken <3

Postat av: Bara Jag

Nattmössa är rekvisita för Beppe Wolgers - kan inte finnas på riktigt!! :-)



KRAM!

Postat av: Ama de casa

Åh! Nostalgi!

Jag var på konfirmationsläger i Piteå, och den där gränsen för att hålla killar och tjejer var lika separerad då. Fast vi "fick" åka skidor (läs: måste). Mina hypermoderna trälagg med stålkant och låg fästpunkt för snör-bindningarna var verkligen beundrade. Synd bara att farfar hade "vallat" dom med nån sorts tjära så jag stod som fastklistrad i skidspåren :-)

Postat av: Britt

Nu finns det seglings- , golf-, alpin- och basketkonfa bland många andra sätt att bli konfirmerad. Själv är jag inte konfirmerad och tror inte att jag ska konfirmera mig trots att det verkar lite roligare idag.

Postat av: krulli

Att åka på läger är ett sätt att skaffa sig erfarenhet ;)

Postat av: Åsa

Ungefär så där var våra konfirmationsläger också, fast vår präst var inte så sträng så vi hade fritt tillträde till andra lägret =)

Postat av: Kicki

Ha ha ha... jag minns nog vad vi gjorde under småtimmarna... spagettin som blev till gröt efter ett nitiskt förfarande av medföljande kocka, skräckisarna samt kärleken - den kärleken <3

du är fantastisk på att skriva min vän - mera minnen till mig själv som lider av Alzheimer light

Kram kram


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback