Norrlands-safari



Tio vårrusiga harar.
Femton spelgalna orrtuppar.
En rödpälsad räv och tre vilsna älgar som stötts iväg från sin mamma.

En imponerande samling skogsinvånare korsade vår färdväg hem från flygplatsen härom dagen i den gryningsljusa norrlandsnatten.

Samtliga undkom tack och lov med livet i behåll, låt vara med minsta möjliga marginal.
Betackar mig ödmjukast för roadkills som kylarprydnad.

En plötslig tanke, bara:

Varför heter det Ko-fångare?

En kvarleva från den tiden då det kryllade av vild-kossor i skogarna, kanske?
Jag är visserligen inte HELT säker på vilken tidsepok vi talar om här, men jag får en känsla av att bilen som fortskaffningsmedel knappt var påtänkt på den tiden.

 

På en modern bil känns väl snarare älgfångare, harfångare, rådjurs-, grävlings-, räv- eller vildsvinsfångare som en betydligt logiskare ..ehum...mer logisk grundutrustning.

Ko-lossalt genialiskt i all sin enkelhet!

Tänker snarast viderebefordra tipset till SAAB, utan tvekan är detta det framgångsrecept de har saknat...


 

Permalink Allmänt Kommentarer (9) Trackbacks ()


Kommentarer

Postat av: Ama de casa

Phu! Tur ni klarade er!



Attans vad mycket djur som springer ut på vägarna, för att inte tala om vägrenarna ;-)



När vi var på Sri Lanka 1981 så var det en taxichaufför som frågade hur mycket man var tvungen att betala om man körde på en ko i Sverige. Bilens ursprung kommer kanske därifrån?

:-)

Postat av: krulli

I Australien heter det Roo-bar. Inga kossor där inte.

Annars kanske det är något som kommer från Indien, där går ju kossorna vilt överallt har jag hört.

Postat av: Barbro Binda

Helt klart är du lösningen på spåret! SAAB SAFARI, att exportera till varmare länder där djurutflykter ingår i det dagliga schemat.

Postat av: diana

Aha! Jag tror du har en bra idé här ;)

Postat av: Maria

Är det väna Hannah som sett till att många djur är utrotade?? fniss

Postat av: Pia

Men inte vet jag om de där ko-fångarna är speciellt bra på att fånga vare sig kossor, renar eller vildsvin. Det är ju liksom mer en -knuffare! ;)

Vackra bilder.. speciellt på kossan. Är det Mamma Mu?! ;)

Postat av: Gun

Ja, det är onekligen ett konstig namn på något som mycket sällan fångar kor!

Postat av: Krönikören

Jag har aldrig sett eller hört talas om att någon har lyckats fånga en ko med en bil.

Postat av: anneli

jadu, det var ju verkligen en bra fråga!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback