Bara ett?

Jag kan inte påstå att jag är vare sig påläst eller insatt i klimatproblematiken och det toppmöte i ämnet som just nu äger rum i Köpenhamn.

Men viktigt är det utan tvivel, och frågan är väl inte så mycket om eller när något bör göras utan vad och nu.
Den enda jord vi känner till mår allt sämre och ska den finnas kvar överhuvudtaget i framtiden, som hem för kommande generationer så måste vi människor ändra stil.
För att det är vi människor som utgör grundproblemet råder det väl ingen tvekan om?
En kvinna vid namn Diane Francis skrev i en debattartikel i Expressen 14/12
att det enda sättet att rädda klimatet är att införa en
global ettbarns-politik.

Jorden är på väg att överbefolkas, resurserna är knappa och snedfördelade.
Natur och växtlighet trängs undan, människorna skapar sig själva allt större behov som tar allt större reurser i anspråk.
babyn/Baby08.gif

Kanske har hon rätt?
Kanske är det en väg att gå?
Räcker det med ett barn?
Vilka konsekvenser kan det få?
Vad tycker ni?

Permalink Allmänt Kommentarer (8) Trackbacks ()


Kommentarer

Postat av: Gun

Det låter ju hemskt, men kanske det är enda sättet, jag vet inte alls. Viktiga frågor är det utan tvekan.

Postat av: Pia

Är det inte det som alliansen håller på med, se till att folk blir helt utan ersättningar, då kanske de tar livet av sig? Alternativt Ättestupa för de sjukaste. Vips har de löst befolkningsfrågan!



Jag undrar hur det blir för dem som föder tvillingar eller trillingar i så fall? ;o)



Nej, allvarligt talat(nåja, det översta var rätt allvarligt!) frågan är om det är lösningen. Skulle vi få samma "tanke" som i Kina? Att pojkar är bättre att få än flickor? Det vore ju fruktansvärt.

Postat av: anne

Jag läste en biografisk bok av en kinesisk kvinna där ettbarnspolitiken var mycket centralt, och hur man än vrider och vänder på det, så måste jag tycka det är omänskligt att förbjuda människor från att ha det antal barn de önskar. Åtminstone blev et omänskligt i Kina.

Postat av: Ulrika

SV: Ja det är onekligen en stor och svår fråga, det handlar ju om människor hur man än vänder på det! Naturligtvis finns det baksidor och svårigheter och orättvisor. Och svårt att genomföra i realiteten (om vi ska fortsätta med demokrati) blir det nog också.

Men tanken var lite intressant.

Postat av: anne

Sv. En lökgrodd han färgat och krossat och tittat på i mikroskop, syftet är att försöka hitta celler i olika stadier av celldelning! :)

Postat av: Ellis

Hur kan det överbefolkas när de dör lika mycket som det föds?



sv: Taaaack din kommentar var en av de finaste jag fått och fick mig att le riktigt stort. Värmde riktigt långt in i hjärtat! <3



Tänkte på dig idag när jag beundrade snön. Tänkte på ditt snö inlägg hahaha...

Postat av: Petra M

Som novis skulle jag säga att det först kom som blötsnö och att det faktiskt sen började småsnöa.... Små flingor som yrde runt.Vad som skett i natt vet jag inte med ute är det vintervitt!!!!



ååååh tänk att mina barn(och jag fast jag kommer snart att tröttna) fick snö :-)



Har hysteriskt rotat i garderoben sedan kl 05.00 för att hitta allehanda vinterhandskar, fuskpolos osv. För varförgjorde jag det inte igår kväll??? Ha ha jo för att jag är skåning och trodde att jag skulle vakna till det vanliga gråa och inte det ovanliga vita...



ha en underbar dag!



P.

Postat av: Stattinskan

... då kan man väl säga att Kina legat långt fram i klimatfrågan i alla år ;-D Kramar


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback