Halvsanningar och Vardagslögner

Man ska inte ljuga.
Helst.
Men ibland bara flyger det ur en.

Telefonen ringer halv nio en ledig lördagsmorgon.
Man svarar yrvaket med skrovlig röst efter tio envisa signaler.
Rösten i andra änden:
Oj, sov du?
Jag:
Näe då, jag var vaken.

Föga övertygande, och rätt onödigt.
Varför ska man skämmas för det?
För att Luther tycker att man ska studsa ur sängen senast klockan sju, vardag som söndag?
Eller för att man inte vill att den som ringde ska känna sig obekväm för att han väckte mig?
Svaret kommer spontant, innan jag hinner tänka efter.

- Klart jag var vaken!
- Nej då, du stör inte...
- Nej, det är inget besvär!
- Det är klart jag vill!
- Det gör jag så gärna!

Varför lyssnar man oftast mer på andra än på sig själv?

Permalink Allmänt Kommentarer (7) Trackbacks ()


Kommentarer

Postat av: Ellis

Haha min fd kärlek väckte mig ALLTID 07 på lördagar genom o ringa... Jag kom alltid med sådana där ursäkter/lögner som du skrev om att jag inte sov och bla bla :P



men efter att vi bröt ja då var de: FAN VÄCKER DU MIG FÖR DITT AS? JAG SOVER KLOCKAN ÄR 07!!!!!



haha lättare o vara ärlig när hat är inblandat! :D



sv: åh glad jag blir :D Trist bara att min blogg inte gör dig smartare än vad du är - med tanke på hur klumpig jag är! :D

Postat av: Peterlarson

Jag vet inte men ibland är det som man måste välja lite mellan att ljuga eller göra folk lite ledsna eller ge dom skuldkänslor.

Postat av: fashionhaggan

ja varför svara man så? jag gör det jag med.

Postat av: Myaraq

Jag gjorde också den dundermissen när vaktmästaren ringde en gång.



-Sov du?

-NEHEJ DÅ, icke, inte ligger jag och sover, nejnej,

-Vad bra, då kommer jag upp nu.



Hur lyckas de alltid tajma så att de kommer när man 1)sover 2) är naken?



SV: Jag har skrivit ett inlägg om det ;)

Länken kommer här: http://myaraq.blogg.se/2009/september/varldens-samsta-eskima.html#comment



Och jag är supersmickrad att du gillar mitt babblande.

Postat av: Em

"Hur mår du?" / "Tack, bara bra!" och sen mår man skit som bara den..



Jag försöker faktisk vara ärlig, folk vänjer sig och faktum är att mina vänner har tagit efter. Det är ju inte deras fel om jag sover (eller annat), hur kunde de veta?



God morgon! :D

Postat av: Gun

Jag håller med Peter, man vill inte ge någon dåligt samvete. Men det skulle ofta kännas bättre att vara ärlig. Man kan vara ärlig utan att vara otrevlig.

Postat av: Ivana

För mig beror på det på vem som ringer. Självklart vill man inte vråla åt chefen trots att hon/han ringer tidigt men alla andra får höra vilket helvete de utsätter mig för när de ringer alltför tidigt. :)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback