Björnfrossa!




Snart är det vinter och då tycker somliga djur att det är dags att gå och lägga sig.
Krypa ner i ett hål eller en myrstack eller något annat lämpligt och dra en hög med gammalt gräs över sej.
Jag kan förstå tanken, helt klart.
Vissa dagar (och i stort sett alla morgnar) är jag beredd att krypa efter.
Vakna utvilad till våren, full av energi och livsglädje! 

Ett exempel på ett sådant klokt djur är björnen. Det jag inte riktigt förstår är varför just detta kraftiga, livdugliga jättedjur väljer att sova bort vinterhalvåret, annat än av rena bekvämlighetsskäl.
Få varelser torde väl vara så väl rustade för snö och kyla. Den har ju till och med rätt klädsel.
Mat finns i överflöd i form av medtagna rådjur och älgkalvar.

Igelkotten som gör på samma sätt har jag större förståelse för. Det blir ju praktiskt omöjligt att ta sig fram i djupsnön med dom korta små benen. Och mask och insekter och sånt som dom gillar blir ju svårt att få tag på.
Där finns det skäl att gå i ide.
Sen har vi grodor och andra småkryp. Inget snack - sov gott.

Men björnen.
Är dom helt enkelt bara lata?
Inte har dom något vidare humör när dom vaknar på våren heller.
Kan kanske  i och för sig höra samman med att dom klämmer ur sej två-tre ungar i sömnen.
Bara en sån sak.
I sömnen!
Hur är det överhuvudtaget möjligt?

Permalink Allmänt Kommentarer (3) Trackbacks ()


Kommentarer

Postat av: Barbro Binda

Det är blåbären. Det finns ju inga BLÅBÄR på vintern! Det MÅSTE vara därför dom går och lägger sig. Och surar. Och är sura när dom vaknar, för dom minns att blåbären tog slut. Nobelpriset i naturvetenskap, när delas det ut? :-)

Postat av: Nanna

Ha,ha, roligt inlägg, jag tror också att det beror på blåbärsbristen! Ha det bra. Sov gott, när det blir dags för det.....Kram...

Postat av: Daniel

Tycker det e bäst att fnittra å hoppa runt som en kanin!!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback