Bokmässa 2009

I morgon inleds årets bokmässa i Göteborg och jag är inte där.
Djup Suck.
I år är det 25-års jubileum.
Tema är Spanien och spanskt litteratur och en av föreläsarna är min favvo Isabel Allende.
Och jag är inte där.
Isabel Allende har skrivit Andarnas hus, en mustig chilensk skröna som hör till de få böcker som jag med glädje läser om, gång på gång. Färgstarka personligheter och miljöer, mystiska omständigheter och förvecklingar, och en ibland ganska makaber humor. Historien har filmatiserats också, med Meryl Streep i huvudrollen. Mycket bra film, men som alltid är boken så mycket bättre. Prova också Ödets dotter och Porträtt i sepia, av samma författare. Garanterat underhållande läsning.
Stefan Einhorn kommer att prata om visdom och konsten att vara snäll - vilket för övrigt är en klart underskattad egenskap i mitt tycke.  Jan Guillou kommer att vara där i sin rutiga flanellskjorta med uppkavlade ärmar. Han kommer antagligen att prata mest om sig själv. Och Camilla Läckberg och Henning Mankell och en hel massa människor i ryggsäck och näbbstövlar som trängs mellan montrarna och i rulltrappan och provsmakar smakprover och spiller rödvin på varandra.
Men inte jag.
Och på kvällarna blir det mingel på Park Avenu och mera vinspill och tjuvlyssnande på djupa, intellektuella samtal mellan halvpackade skribenter. Knökfullt. Alla kommer att vara där. Utom jag.
Suck.
Men jag är inte bitter...
Jag sparar mig till 26-årsjubileet nästa år.
                                                                         

Permalink Allmänt Kommentarer (1) Trackbacks ()


Kommentarer

Postat av: Veronica

Här har du en till ,som oxå skulle ha velat va där. Är avens på min arbetskompis som åker dit...


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback