Teknikpanik

Teknik är, med en lätt underdrift inte min starkaste sida.
Allt från symaskiner till kopieringsapparater sätter all heder i att motarbeta mig på alla sätt och ogillandet är från min sida ytterst besvarat.
Antagligen är det hela grundat i ett genuint ointresse att lägga ner tillräcklig tid på att sätta mig in i hur saker och ting egentligen  fungerar. Lättja, om du vill.
Hellre läser jag Krig och Fred baklänges på originalspråket än läser instruktionsmanualen till valfri teknisk produkt.
Jag provar mig fram. Trial and error. Oftast error.
Teknik ska förenkla saker, om jag har förstått det rätt. Fungera. Inte jäklas och gå i baklås.
Min erfarenhet är att saker lika ofta gör saker svårare.
Räknar till fem fjärrkontroller på soffbordet. Fem. Som ska kombineras på olika, outgrundliga sätt för att åstadkomma önskad kanal. Ett sabla mysterium. Har provat mig fram även här. Verkligen försökt. Går inte. Lyckas jag byta kanal försvinner ljudet, alternativt ligger ljudet från föregående kanal kvar. Med oftast är resultatet tyst och svart. Ingen fara, då läser jag en bok istället. Eller hänger upp tvätten.
Men det retar mig att jag inte kan.
Och mest av allt retar det mig att jag känner mig dum i huvudet för att jag inte kan.
Barnen kan ju. Men inte jag. Och så jäkla dum är jag inte.
Klamrar mig fast vid hoppet om att det handlar om en medfödd egenskap. Som man har. Eller inte.
Om jag hade den skulle den här bloggen vara ett stilexempel på smakfull design. "Header" och "Banner" i välkomnande utförande. Kamerabilder (just den nöten ska jag knäcka) och youtubelänkar och en presentation. Synliga kommentarer som går att kommentera.
Och apropå mysterier så har jag ingen aning och varför texten i förra inlägget plötsligt jäste till femdubbel storlek.
Lite teknisk support, någon??
                                                                                           

Permalink Allmänt Kommentarer (2) Trackbacks ()


Kommentarer

Postat av: Ullet

Du frågar fel kvinna! Den här kvinnan kör med röksignaler, längtan till den gamla goda tiden när man kunde klippa och klistra med vanlig tejp och klister beväpnad med sax och tungan rätt i munnen. Teknik ska finnas, fungera och vara enkel, ska det vara så svårt? Men så är det oftast män som hittar på skiten som man borde kasta rakt in i väggen. Hur många gånger i veckan tror du att jag i teknikens högborg vill skrika högt över saker som inte fungerar? :) En gång räcker inte.. skrattar galet

Postat av: Anonym

men du kan ju det här med datorer och länkar i allafall. Och symaskiner. Du är smygteknisk fast du inte vill erkänna det;-)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback