Sy och spy


Syslöjd har aldrig varit min grej.
Handarbete i allmänhet och symaskiner i synnerhet håller jag mig så långt bort ifrån som det går.
Vi är inte kompatibla med varandra, helt enkelt.

Det som inte går att laga med silvertejp eller häftklammer är hopplöst förlorat i min värld, och de färdigsydda köpegardinerna har genom åren omsorgsfullt nålats upp till rätt längd, allt för så långt det är möjligt undvika nål och tråd.

Antagligen rör det sig om nån sorts allergi.

Men utvecklingen går ju som bekant framåt (oftast) och nu har jag upptäckt att det faktiskt finns hjälpmedel även för den här sortens bekymmer.



Lösningen heter Strykband, en liten klisterremsa som på ett närmast magiskt sätt fållar och fäster ihop tyget när man stryker på det!
Antagligen är jag sist i Sverige med att göra denna upptäckt, men det förtar inte glädjen över att själv ha lyckats fixa till såväl dukar som julgardinerna!
Här har man förgäves försökt begripa sig på symaskinsmonstret i alla år alldeles i onödan, och så visar det sig att det är STRYKJÄRNET man ska använda sig av!

Att sy med strykjärnet är ju plättlätt.
Och plättlätt - det är min grej!

Permalink Allmänt Kommentarer (11) Trackbacks ()


Kommentarer

Postat av: Selma

För mig som inte kan hantera strykjärn är dessa helt hopplösa.

Postat av: Britt

Mannen gjorde den upptäkten före mig och strök sina panellängder till lämplig längd. Jag är också allergisk mot symaskiner...tyvärr mot strykjärn och strykbrädor också....

Postat av: charlotte

tack för tipset. det visste inte jag heller att det fanns

Postat av: Britt

sv: Hahaha släpper de väder på SMHI? Tyckte väl det luktade illa ;D

Postat av: Gafflan

Nästan sist ;D Skoja bara. Själv upptäckte jag strykbanden förra vintern och har med hjälp av dom lyckat "sy" fyra par nya gardiner. Plättlätt var ordet och helt utan psykbryt :D

Postat av: Gun

Visst är det bra! Jag älskar strykband! :D

Postat av: Ellis

Någon måste sy våra gardiner hemma jag köpt till köket. de ör fööör långa..

Postat av: Diana

Än har jag inte testat det för mormor och svärmor är sömmerskor. Men den dagen de vägrar och Batman inte här hemma (han har lärt sig hur min symaskin fungerar!) så kommer jag använda de där banden, lätt.

Postat av: Ama de casa

Och jag som inte stryker längre. Vilken miss!

:-)

Postat av: anne

Symaskin!?!?



Ajajajaajjj...



Klåda..astmapiiiiip...kliaklia...

Postat av: Hillevi

Jag använder dem till och med för att lägga upp byxor... :-)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback