Tandsyster

Det var alltså tandsköterska jag var i mitt tidigare liv.
Ni vet, tandläkarens väna, ljuva assistent.
Eller uppasserska.
Som syns men inte hörs.manniskor/Mensch35.gif
                                               
Jag överdriver lite, lite - det gör jag.

Men faktum är att 1990 när jag gick utbildningen
på tandläkarhögskolan i Umeå,
så var det just det som vi lärde oss. Att passa upp.
Och tandläkarkandidaterna lärde sig precis samma sak.
Alltså ringde dom i klockan så fort dom råkat tappa en sond på golvet,
när det skulle dukas om mellan patienterna eller hällas upp ett glas vatten.
Båda parter utbildades in i en hierarki,
som gick ut på att den ena parten passar upp på den andra,
snarare än att samarbeta för att uppnå bästa resultat tillsammans.

Nåväl, detta är tjugo år sedan och massor har hänt sedan dess.
Numera hoppas och tror jag att rollerna har bleknat väsentligt i konturerna.

De allra flesta tandläkare jag arbetat med har varit vanliga
hyggliga arbetskamrater som värdesatt mitt kunnande och mina egenskaper.
Som tillåter andra att lära och växa och gör arbetet roligt och intressant.
                                                                                          
Och sedan har det funnits en och annan psykopat också.
Som anser att en sköterska bör sitta stum och osynligmanniskor/Mensch17.gif
 bakom munskyddet i väntan på nästa order.
Hon bör också kunna läsa tankar och därmed
 ligga åtminstone ett par steg före och därmed uppfylla
tandläkarens önskningar redan innan dom ens är tänkta.
Inte ifrågasätta, inte komma med förslag.
Bara tiga, le och lyda.

Not very fabulous.






Permalink Allmänt Kommentarer (10) Trackbacks ()


Kommentarer

Postat av: Afrodite

Sv: Fasen...det låter som om vi hade trivts väldigt bra i varandras sällskap...=) Kram och godnatt!

Postat av: Britt

De här tandläkarna som trodde tandsköterskan kunde läsa tankar ,misstänker jag är män eftersom jag har fördomar ;D



Fick du rulla amalgam i dina händer till små kulor...? Det finns en myt om att alla tandskötersor som arbetade med amalgam fick cancer då de rullade amalgam till tandläkarna.



SV: Ja jag var Nattfjärilen! Och kroppen var nog någon snygging jag bara ville lära känna på ett sätt. ;D

Postat av: Britt

SV: Tror det är en myt med amalgamkulorna...annars hade du nog blivit kallad till din företagshälsa för undersökning. Du har väl kvar alla fingrar?

Postat av: Agnetha

Hello !

Här har du en sjuksköt. som också fått känna av hierarkin inom vården, fast jag struntade mest i den. De flesta läkarna är ju hyggliga, trots allt, om de är så kunniga är en annan fråga. Har träffat många stolpskott både som pat. och personal. Trivdes som sjuksköt. , men nu har jag inte jobbat på snart 8 år pga av diverse sjukdomar. Så det är slutjobbat nu för min del, får försöka gå in för att bli friskare, bara det en heltidssysselsättning. Att ha en fungerande vardag vore gott.



BS Hahaha, det var en under att jag hittade dit då utan henne eller Backyard babys. Hittade dit gjorde jag iaf, men så har jag varit dit ett par gånger också.

Men har Lill-Babs nåt att göra med det får jag väl tillbaka den när och om hon går i pension, vilket verkar dra ut på tiden. Huvaligen !!!



KRAM !!!!!

Postat av: Gun

Jag kan förstå varför du bytte jobb. Men är det inte lite så fortfarande? Man får den känslan hos tandläkaren ibland kan jag tycka.

Postat av: Stattinskan

Idag har nog läkare överlag fått kliva ner från piedestalerna men det finns andra, småchefer och verksamhetschefer som lever i illfarelsen om att vara "gud" ... fast oftast lider de av psykopati.... Jag har "goda" exempel på chefer som inte har kunnat skilja på sak och person!

Gomorron denna iskalla tisdag!

Kramar

Postat av: Petra

Är det därför jag är rädd för tandläkare? För att det beter sig som svin? ;)



Förstår att du byte jobb

Postat av: ansepanse

det låter som det där gamla sättet med herrskap och tjänstefolk - fy

kram

Postat av: ansepanse

SV: tack för den långa kommentaren, jo, det finns folk och folk, en del gottar sig riktigt åt andras olyckor

kram på dig

Postat av: Ama de casa

Rollerna bleknade kanske när tandblekningen blev populär?


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback