Tick tack

Läste precis i lokalbladet att det är ute med stress.
Vad bra!
Och här har man stressat runt som ett torrt skinn mellan väggarna till ingen nytta i tron att det har varit trendigt.
Som den tidsoptimist jag är har jag genom åren försökt mig på olika tekniker för att samla minuterna på min sida.
Till exempel ställer jag alla klockor lite olika (till den övriga familjens förtvivlan, visserligen)
så att jag aldrig kan vara helt säker på hur lång tid jag har på mig.
Det har väl funkat så där
bild på en urtavla
Jag genomskådar mig hela tiden, nämligen.
Är så förbaskat dålig på att ljuga, till och med för mig själv.
Så lättlurad att jag går på mina egna lögner, det är inte ens jag.

Grejen är den, att om jag har för mycket tid på mig och är klar, säg femton minuter i förväg, så sätter jag mig inte bara ned och väntar utan då tror jag att jag ska hinna dammsuga, städa kylskåpet, laga middag eller nåt annat befängt och tidskrävande vilket givetvis resulterar i att jag hamnar i tidsnöd som vanligt.
Jag ska bara tvär-... som vi säger i Norrlandslänen.

Se hela bilden
Men stress är som sagt ute.
Tänkte att istället för tidsoptimist ska jag försöka bli tidspositiv.
Se tiden som en tillgång istället för en bristvara.
För egentligen finns den ju i överflöd om man bara hanterar den rätt.
Så att den räcker till, till det man vill innan den tar slut.

Permalink Allmänt Kommentarer (19) Trackbacks ()


Kommentarer

Postat av: Ama de casa

Så det är ute med stress - vad bra!

Postat av: Em

Helt rätt slutsats! Vi HAR tillräckligt med tid. //Sen det där med klockorna, jag gjorde likadant, jag blev himla stressad av att hålla koll på vilken klocka som gick hur mycket för fort... Men jag HADE kontroll!! ;D

Postat av: Janne

Åh, vad jag önskar att du var den enda kvinnan som var tidoptimist. Nu är ju inte fallet så men du kan ju jobba lite på dina systrar så dom också blir lite mer tidspositiva. Mig eller nån annan man lyssnar dom inte på. ;D

Postat av: ansepanse

då gör vi det, avskaffar stressen, låter hur bra som helst :D

kramar

Postat av: Stattinskan

När jag simmade i svenska simlandslaget var ju träningen därefter. Upp klockan fyra varje morgon för att åka milen in till stan för att träna ... Jag kunde vakna en halvtimme innan farsgubben väckte mig för om det är NÅGOT jag inte är så är det "tidsoptimist" Blir jag fem minuter försenad till läkare/tandläkare eller annan otäck instans så ringer jag och meddelar ... Jag är GRYMT punktlig och kräver nästan ingen sömn ALLS ... tror jag ;-D

Postat av: Ulrika

Hahaha!! Verkar som att Janne och Stattinskan är en Perfect Match!!!

Postat av: BeataMorot

Kul att du hittade mig...för på så vis hittade jag ju dig:)

Å det där med att vara tidspositiv...det räcker ibland att bara stänga av datorn...å VIPS så har man grymt mycket tid över till andra nyttigheter:)

Ha det gött!

//Beata

Postat av: Gun

Herregud vad modern jag blev helt plötsligt!:D

Postat av: Ellis

Jag fick diplom "FRÖKEN SEN ANKOMST!" när jag tog studenten. jag har en egen klocka som går nog 15-30 min efter alla andras hahaha...



sv: HAHAHA vad skulle den korven innehålla då?

Postat av: Ulla

Jag har hört att tid handlar om prioriteringar.

Jag är tvärtemot dig. Jag är en sådan människa som vill vara minst en kvart innan utsatt tid där jag ska vara.

Postat av: Barbro Binda

Ja ska ba tjvärlata mä...ja skriv mer då ja ha latese fälutt...

Postat av: Agnetha

Förr var jag aldrig tidsoptimist, nu är jag det för jämnan. Fattar inte vad som hänt ?



BS Tackar hjärtligast !



Det gick både snabbt och bra, så gott att det är klart.



Kram

Postat av: Britt

Jag har aldrig stressat trots att jag är lite av en tidsoptimist och insett att jag kan komma lite sent utan att världen går under och livet tar slut. Därför så är jag lugn i alla lägen. Jag kan ju inte göra något åt att tiden går. Och på något sätt har jag insett att jag trots allt hinner även fast jag är lugn i alla lägen. Konstigt!

Postat av: Gafflan

Jamen så är det ju! Tidsoptimist ska bytas mot tidspositiv.

Stress är jag för lat för så jag var nog aldrig tredig ändå ;)

Postat av: Nanna

Ha,ha, jag har också klockan 4 min framdragen! Då hinner ungarna precis till buss och taxi!! :)

Alla stressar..utom jag..för jag vet ju...

Postat av: Afrodite

Usch det här blev en riktig knäck för självförtroendet...när jag, som är en extrem tidsoptimist och alltid stressad och pressad, måste inse att jag är totalt ute. Jag, som är en sån trendnisse, liksom...;) Jobbigt!

Postat av: Mita

Haha, känner igen mig, tvärdiska i raketfart.

Till exempel imorse så hann jag med att rasta hundarna samtidigt som jag skottade gången och drod in soptunnan och han med att skaka en matta, och det tog inte mer än typ tre-fyra minuter.

Skulle andra hälften gjort något så skulle det vara att rasta hundarna i morgonrock med en cigga i munnen...

Postat av: Peterlarson

Om det verkligen vore så väl!

Om stress bara varit en "innegrej" så är det utan tvekan det "mode" jag aldrig vill se någon gå och bära på mer.

Själv har jag massor av stress i garderoben och tyvärr är jag inte så "modemedveten" att jag inte bär en eller annan "stress-mössa" fortfarande ibland

Postat av: fjortisensmorsa

Igenkännings faktorn är HÖG!! Jag skyller på att jag föddes några veckor för sent och aldrig riktigt hunnit ikapp! ;-) Kram!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback