Censur?

I går hade jag tid hos optikern igen, för ett snack om mina nya glasögon.
Saken är ju den att jag upplever att jag ser sämre med dem än utan, och trodde därför i min enfald att allt kanske inte stod helt rätt till.
Det visade sig dock att allt var helt i sin ordning.
Jag SKA se sämre med glasögon än utan.
Jag är nämligen översynt, vilket tydligen innebär att jag ser bättre än jag får...
Då så.
Skönt att veta att allt är som det ska.
TUR att nån vet mitt eget bästa, när jag inte begriper det själv.
Glasögonen är alltså till för att justera NED min syn till normalnivå, eftersom jag uppenbarligen ser mer än jag tål att se..?
Hmmm.
Jag undrar just vad det är för syner som dom försöker undanhålla mig med den där lite suddiga, oskarpa slöjan som glasögonen bidrar med?
För säkerhets skull kommer jag nog att tjuvkika lite över kanten ibland, så att jag inte går miste om nåt kul.
Now I see you, now I don't...



Permalink Allmänt Kommentarer (9) Trackbacks ()


Kommentarer

Postat av: Ellis

Jahaaaaa.... Men uta gladöogn ser du på nära håll eller blir de suddigt då du närmar texten ?

Postat av: Em

Hahaha! Men nu började jag fundera på på vilket sett det är skadligt att "se för bra"? Nästen lite som att om man kan springa väldigt fort så får man kryckor? ;) God morgon!

Postat av: Stattinskan

Jag är också överhet ... nä, jag menar översynt och ser inte (bra ut) ett smack utan linser. Jag har styrkor +5.50 så då skulle det ju egentligen innebära att jag nästan har världsrekord i seende utan ;-)

Vad jag vet så är ögat för "kort" vid översynthet och därför bryts synstrålarna fel i ögat ... Vänta, jag måste googla det ...

Så ja :-) Nu har jag hittat en sida http://fy.chalmers.se/~f1xjk/FysikaliskaPrinciper/Projekt/Projekt43/synfel.html

Har du månne hamnat hos optikern utan licens ;-) Det låter jättetokigt att du ser sämre med än utan.

Ojoj, vilken lång och tradig kommentar ... Kilar ut

God morgon

Postat av: Ama de casa

Gud så knäppt det låter! Jag skulle absolut ta av mig brillorna så jag inte missade nåt :-)

Postat av: Diana

Låter lite småmysko med dina brillor... ett sätt att bortförklara att de gjort fel kanske?



Sv: I Höganäs finns det en massa outlets, keramik är en stor de av dem men även skor, böcker mm finns där.

Postat av: Selma

Äh va?!?

Postat av: Gun

Det låter inte riktigt som det ska. Kan man se FÖR bra?

Postat av: Peterlarson

Shit!

Kan du inte ta en bild av något som du bara ser utan glasögon, något som du inte "borde" se och lägga upp den på bloggen.

Min förmåga att se saker som är små (typ bokstäver) blev i sämre och sämre från 51-54 års ålder, men nu har jag inte behövt starkare läsglasögon än +1.5 på ett par år.

Förresten så skulle jag nog tro att jag redan sett det mesta ;D

Postat av: Frela

Hmm, det finns översynthet och det bör man korrigera för man får ont i huvudet annars (av att se för bra) men det verkar ändå konstigt för du borde inte uppleva att du ser sämre med glasögon.. Kanske bara en tillvänjningsperiod el så kolla med en annan optiker för säkerhets skull!!

Ditt förra inlägg med lovsången till sommarens alla underbara "moments" var helt underbart och helt i min smak!!

Ha en underbar sommardag!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback