Får får får...

En sommar för länge sedan när jag var så där omkring tolv eller så, var jag på promenad ensam med två stora boxrar som tillhörde en släkting.
Det var soligt och varmt, ungefär som det är nu och det fläktade skönt när sommarvinden blåste genom trädkronorna.
Vi passerade förbi en stor fårhage och hundarna blev väldigt intresserade av alla fåren som bräkte och betade och sprang omkring där inne i björkdungen.
Så till den milda grad intresserade att dom ryckte iväg åt var sitt håll och slet kopplet ur händerna på mig och hoppade rakt över stängslet och in i fårhagen!

Fåren bräkte vettskrämda och sprang för livet runt, runt i hagen med hundarna skällande tätt bakom sig.
Hur jag än skrek åt dom så vägrade dom lyssna och själv började jag gripas av panik. Jag sprang tillbaka hem det fortaste jag kunde och hämtade hundägarinnan som likblek i ansiktet följde mig tillbaka till olycksplatsen.
djur/hastar/Pferd15.gif
När vi kom fram till fårhagen var det fullt av folk därinne som bar omkring på får i olika storlekar. De låg på rygg med benen uppåt, och en lyfte i frambenen och en i bakbenen, medan huvudena hängde livlöst åt sidan.

- Dom har bitit ihjäl allihop!!! viskade jag förskräckt till hundägarinnan, som stumt och sammanbitet nickade tillbaka. 

Till sist tog vi mod till oss och klev över stängslet och gick fram till ägaren.
Han lade försiktigt ifrån sig ett får på marken och rätade på ryggen.
Jag fascinerades över att det inte fanns något blod.
Inga bitmärken heller. Jag minns att jag hann tänka att dom måste ha dött av hjärtslag, allihop. Ihjälskrämda av hundhuliganerna.

- Det är ingen fara, lugnade fårägaren oss. Dom har bara svimmat. Får gör så när dom blir rädda.

Och mycket riktigt.
Ett efter ett kvicknade dom till där ute på ängen, reste sig på fötter och fortsatte att beta som om ingenting hade hänt.
Vi samlade ihop hundskrällena och gick tillbaka hemåt igen, lite chockade men överlyckliga över att något som kunde ha slutat så illa, tack och lov slutade så bra.

Permalink Allmänt Kommentarer (11) Trackbacks ()


Kommentarer

Postat av: Åsa

Hahahahaha......f´låt fick en syn i mitt huve.....hahahahahaha

Postat av: Gun

Vilken skräckupplevelse! Men det måste se ganska kul ut med en massa får med benen i vädret, haha.:)

Postat av: Bara Jag

Ha ha - den inre synen leder mig osökt till filmen "Bilar" där traktorerna blir så skrämda att de tippar baklänges!!



Förstår paniken!! känslan av att vara hjälplös med en förestående katastrof på halsen - skönt att det gick som det gick och inte som det kunde....



Kram!

Postat av: Ellis

Fy vad HEMSKT och se de där och tro att de är de värsta... Hahahahahaha men ändå VADÅ SVIMMA? Hahahahaha

Postat av: Stattinskan

Haha, jag såg nyligen en filmsnutt om detta på You Tube - det ser ju helfestligt ut :-)

Postat av: Mita

Såg en hemsk inre syn för mig, men vadå en liten svimmning blev ju bara festligt =)

Postat av: entrevista, -lär känna bloggarna!

Hahahahah! fy fan vilka härliga djur.

Postat av: Pia

Gud, vilken otäck historia!!! Jag skulle ha dött på fläcken.. Men, det var ju skönt att de bara svimmade.. :o)

Postat av: Ama de casa

Att spela död is the thing :-)

Postat av: Em

Oj! Vad rädd jag hade blivit. Blev inte fårägaren arg? Det låter som att han inte blev det, vilken tur!!



Här kommer en "kopiera-och klistra-in"-kommentar (blir lite jobbigt om jag skall skriva igen och igen):



Min blogg ligger nere eller är borta eller nåt. Ingen poäng i att hälsa på mig med det första. ;D (Blogg-abstinens sätter in på en gång när man inte ens kan logga in, jag lovar!!)

Postat av: Selma

Stackars du, så rädd du måste varit.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback