Gungor och karuseller

Förr i tiden stod det en gungstol hos varenda mormor och morfar.
Man gungade tills man kräktes eller tills man klämde tånaglarna blodiga under gungstolsmedarna.
Nyfödingarna vyssjades till sömns i vaggor och i trädgårdarna stod det antingen en hammock eller så hängde det en hängmatta mellan två klena björkar.

Det skulle gungas!
Överallt, hela tiden.

På skolgården gungades det skyhögt i bildäcksgungorna så att det gnisslade i trävirket och hissade i maggropen.
Eller så snurrades samma gunga runt, runt, runt så högt som kättingarna tillät för att sedan spinna loss i en ursinnig tornardo nära medvetslöshetens gräns.

Men allt har sitt pris.
Numera kan jag knappt se en gunga utan att må illa.
Att släppa loss på tivoli kommer inte på fråga.
Och när jag blir gammal kommer jag absolut att skippa gungstolen.

Undrar om dom överhuvutaget tillverkas längre..?

 

Permalink Allmänt Kommentarer (11) Trackbacks ()


Kommentarer

Postat av: Åsa

Klarar inte heller av gungor och karuseller... mår illa på en gång.

Postat av: Em

Jag gungar gärna fortfarande, men det värsta på tivoli kan jag nog vara utan numera, jag har blivit mer rädd av mig. Samma problem med rollerblades, jag kan, men vågar knappt längre.

Postat av: anne

Jag gungar gärna fortsatt, problemet är bara att röven oftast inte får plats i däckgungorna....:o

Postat av: Gun

Jag var likadan ett tag, men så vande jag mig, och nu älskar jag att gunga i en hammock eller gungstol och lite lugnt i en vanlig gunga också. Tivoli är en annan sak, det är ju livsfarligt! ;D

Postat av: Herta

Ja här hemma har vi sålt gungstolen för länge sedan.

Postat av: Bara Jag

Jag gungar mycket moderat på vanliga gungor utan att fötterna lämnar marken, tivoli är inte min grej men gungstol - det gillar jag fortfarande! Varför gillade man egentligen den med att snurra upp gungorna???? G-kraften måste ha dödat många hjärnceller under åren......



Sv. Lugn och ro och kramar hjälpte :-) Kram!

Postat av: Stattinskan

Jag har alltid gillat det som snurrar ... men numera är jag så snurrig i mig själv ... så varför slösa ett inträde på Tivoli :-)

Gomorron

Postat av: Afrodite

Hahaha...sitter här och skrattar både åt inlägget i sig och så de sköna kommentarerna...=)

Förvisso är jag oxå lite snurrig i mig själv och har en ganska stor r-v, men det värsta med karuseller är att jag är så rädd!! Rädd att aldrig mer nå mark! Och då är jag ändå en som åkt ALLT på alla tivolin. Till den grad att andra hade svårt att hänga med. Kan inte ens åka slänggungorna längre! Otroligt och sorgligt är vad det är!

Gungstolar...hmmm, har sett för många filmer där de har varit inblandade i spökerier - kommer aldrig på fråga! =)

Kramiz och godmorgon!

Postat av: Ama de casa

Som vanligt får du till det på pricken så att nostalgin vaknar och jag ser tydligt framför mig både farmors gungstol och min barndoms gamla blommiga hammock :-)

Tack för den tidsresan!

Postat av: Selma

Jag klarar inte berg- och dalbanor och annat som går upp och ner. Runt funkar fortfarande på tivolivat.

Postat av: Peterlarson

Du, jag kan knappt säga eller höra ordet gunga, bergochdalbana och så'nt utan att må illa.

Hoppas det försvinner med åldern ;-) för jag kan se mig själv i en gungstol på en veranda om 20 år.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback