Mmmmm....

Det luktar gräsligt GOTT i dag!!!



Nyslaget hö!
Mums, tycker hästarna och kossamunorna.

När jag var liten räfsade vi ihop det slagna gräset för hand och lade upp det i hässjor där det fick hänga tills det blev torrt och skulle ladas.



Eller...vi barn tittade mest på medan dom vuxna jobbade med höet.
Vi fikade istället, och kröp och gjorde kojor inne i hässjorna och hoppade i höet.
Lite Bullerby-känsla, ni vet.
Numera hoppas det inte i något hö, och inte är det särskilt vanligt med hässjor heller.
Nu är det inplastade rundbalar som gäller.
Mycket mera praktiskt och lättarbetat.



Går mycket snabbare och är inte alls lika väderkänsligt.
Men som vykortsmotiv betraktat, vinner hässjorna över dinoraurieäggen med hästlängder...


Permalink Allmänt Kommentarer (7) Trackbacks ()


Kommentarer

Postat av: Åsa

Marschmallows!

Postat av: Gun

Ja, vad synd att man inte får se hässjor längre. Fast hö kliar på min kropp, så jag vill inte komma i närheten av det.

Postat av: Diana

Hallå, Ernst har lärt mig att det på sista bilden är ko-ägg. Du påstår väl inte att han ljuger? ;)

Postat av: Bara Jag

Mysfaktorn är hög när det gäller hässjor! Att hoppa på höskullen var det roligaste hos mormor och morfar är de fortfarande hade djur!

Postat av: Em

Hoppa i hö i ladan är jätteroligt som barn. Underbara bilder, påminner mig om min mammas barndomshem där vi brukade vara på somrarna. Härligt! God morgon!

Postat av: Frela

Det är inte ens samma innehåll i dinusarieäggen eller som vi kallar det ufo-äggen.. i de vita är det ensilage dvs hö med tillsatt konserveringsmedel medan höet faktiskt fortfarande körs in i balar utan plast ikring.. Längre upp i Norrland har jag fortfarande för ngt år sedan sett hässjor men inte här nere i Skåne.. Ha en underbar midsommar!!

Postat av: Frela

Jag glömde att jag också älskar doften av nyslaget hö och även nyklippt gräs!! =))


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback