Onsdags-ös!!

Just hemkommen från Vårkonsert med sonens klass!!
En och en halv timmes ljuvlig underhållning och en lyckokänsla i magen.
Det är nämligen så att det finns lärare.

Och så finns det LÄRARE!  

Som med engagemang, pedagogik, hjärta och hjärna och kompetens tar sina elever till helt nya nivåer.
Som tar initiativ för elevernas bästa, utanför sin yrkesroll och dessutom gör det med smittande glädje.
Sonen har den stora turen att ha denne lärare både som klassföreståndare och i diverse ämnen, bland annat musik.                
                             smileys/bigsmilie9.gif

Eftersom läroplanen tydligen numera föreskriver att alla elever ska lära sig att spela ett instrument så pass bra att de klarar av att kompa en kompis som sjunger, var det framförallt dessa kunskaper som förevisades.
Alltså spelade eleverna och läraren sjöng, vilket han dessutom gör med ett jädrans tryck i rösten.

Repertoaren var långt i från traditionell...eller vad sägs om Ugglas "Kung i baren", Kiss "Heavens on fire",
Creedence " Living next door to Alice" och Twisted Sisters " We're not gonna take it" för att bara nämna några
.
Tilläggas bör att denne lärare även fungerar som konfirmationsledare...
musik/Musik32.gif                     musik/Musik38.gif            musik/Musik40.gif                musik/Musik39.gif
Det är ungefär så långt ifrån den musiklärare som jag själv hade på högstadiet som det över huvudtaget går att komma. Då var det skalor och fugor och dammiga notböcker och det enda man fick prova på att spela var blockflöjt och triangel.

Syftet med denna konsert var förutom att visa upp vad eleverna har lärt sig, att samla in pengar till klasskassan.
Lokalen var fylld till sista plats, så det gav nog ett rejält tillskott gissar jag.
Det var länge sen man fick så mycket valuta för en femtiolapp!

Permalink Allmänt Kommentarer (12) Trackbacks ()


Kommentarer

Postat av: Gun

Vad roligt, och vad kul med en så engagerad eldsjäl till lärare! Han trivs nog väldigt bra på sitt jobb.

Postat av: Peterlarson

Vad kul det verkar. Musik är så härligt i så många sammanhang

Postat av: anne

Det är så roligt när de får tillfäle att visa upp vad de kan!



Fast själv avskydde jag de där uppspelningarna..

Postat av: Frela

Härligt, sådana lärare och initiativ gillar vi!!

Postat av: Bara Jag

Den läraren har minsann en bred repertoar! Tydligen inte bara som lärare men mest troligt även som medmänniska! En konfirmationsledare som sjunger "kung i baren"........ Vet Svenska kyrkan om det???? ;-)

Postat av: Diana

Härlig lärare! Själv hade jag en avdankad hårdrockssångare som lärare i musik. Jag misstänker att han inte var utbildad för det enda han gjorde var att sätta igång ett kassettband med antingen Eloise eller Runawaytrain i några minuter (tills de andra klasserna gått in för lektion) sen fick vi smyga iväg. Hehe. Men jag fick en femma av honom i betyg! ;)

Postat av: Stattinskan

Det är väl härligt med sådana lärare, synd att det är en bristvara bara :-/

God morgon

Postat av: Åsa

Det är roligt med engagerade lärare, vi har också en sådan. Fast hon är engagerad inom andra områden än musik.

Postat av: Ama de casa

Så kul! Perfekt med såna lärare, dom växer tyvärr inte på träd...



När jag hade musik i högstadiet så spelade läraren mest Hoola bandoola band på musiktimmarna. Skivan alltså. För att vi inte skulle råka missa budskapet så visade han texten på overhead...

Jag säger som min jättebra lärare jag hade på adb-linjen:

If you can't use your head - use overhead :-)

Postat av: Selma

Vad härligt det låter.

Postat av: Maria

Hannah hade åxå honom som lärare och mentor. Fantastisk människa, och jädrar att han kan sjunga :)

Postat av: Dansbandsfrun

gud va härligt det låter, vilken rolig lärare. Snacka om att inspirera eleverna.

Mina musiklärare genom åren har varit pest, o mycket därför spelade jag aldrig ett instrument alls. Den värsta hette "Irmelin" o såg ut som en hermelin......

kram


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback