Sommartider kom, kom...

Nationaldagen bjöd på spridda solglimtar och kraftiga vindar vindar som fick Sverige-flaggorna att vaja tjusigt mot det gråblå himlavalvet.
Jag och maken har tillbringat eftermiddagen i stugparadiset, klippandes gräsmatta och oljandes trädgårdsmöbler.
Närhelst värmen nu känner för att komma tillbaka så är allt förberett för vertikalt viloläge i solstolen!



Sonen ska få sommarjobba lite med diverse målningsarbeten, utedasset ska bli falurött och fönsterbågarna skulle må bra av lite vitt. Dollartecknen lyser i ögonen på honom, uppenbarligen lever han i den villfarelsen att några dagars slit ska göra honom ekonomiskt oberoende för resten av framtiden... Nåja, vi ska nog komma överens hoppas jag.

För närvarande visar termometern på elva grader vilket gör att man trivs bäst inomhus.
 Hoppas verkligen att sommaren kommer igång på riktigt snart, inte minst med tanke på alla studenter som ska firas i slutet på veckan.
Grundskolan slutar inte föränn fredag den artonde här uppe hos oss - otroligt sent tycker jag!
Sonen slutar sjuan och dottern går ut nian, så för henne blir det verkligen en speciell dag att minnas!
Ett första steg ut i vuxenvärlden, man får större ansvar och större inflytande över sin egen framtid. Valmöjligheterna blir fler och svårare och det blir allt viktigare att välja rätt.
En spännande tid tar sin början, full av utmaningar, svårigheter och glädjeämnen.
Själv minns jag som igår hur fantastiskt stolt och jublande lycklig man var där man stod på den lövade traktorskrindan och sjöng. Frihetskänslan som blandades med vemodet över att skiljas från klasskamrater sedan nio år. 

Men det är fjorton dagar kvar som sagt. 
Den som väntar på något gott får allt finna sig i att vänta länge.
 

Permalink Allmänt Kommentarer (10) Trackbacks ()


Kommentarer

Postat av: Stattinskan

Här har vi haft snudd på för varmt - fast säger man så kan det kanske liknas vid att svära i kyrkan ... Hoppas dock att det håler i sig :-)

Postat av: Åsa

Vi har inte heller haft någon värme idag. Tror all vår värme har blåst söderut.

Postat av: Selma

Tänk om jag kunde i alla fall få tro ett tag att lite målande skulle göra mig ekonomiskt oberoende.

Postat av: Bara Jag

Det var inte någon överväldigande värme uppöver i landet, men bara solen behagade titta fram var det skönt!! Att sluta nian är verkligen en av de stora milstolparna i livet, grundskolan är slut och det egna ansvaret växer. För första gången ska man skiljas från många vänner samtidigt och känslorna ligger helt utanpå kroppen..... Hoppas att alla elever får en minnesvärd sista vecka!

Postat av: Bara Jag

Sv. Nej vi bor rätt nära varandra relativt sett. Burträsk - Övik är ingen sträcka! I mina unga år spelade jag bordtennis, på den tiden var Burträsk en stor klubb :-)

Postat av: Em

Som du säger, det är på gott och ont när man slutar nian och gymnasiet för den delen. Härlig dag har det varit och vilken underbar stuga ni har!

Postat av: anne

Det var en fin stuga ni har! Hoppas sonen gör ett bra jobb med målarpenseln och lägger ner förestälningen om att bli rik på kuppen. De är lustiga ungdomarna....:)

Postat av: Gun

Ja, det var sent skolan slutar hos er. Här togs studenten i fredags och grundskolan slutar den här veckan. Hoppas målandet går bra och utan att ni blir helt ruinerade.:)

Postat av: Afrodite

Här hos oss slutar gymnasisterna den här veckan och yngsta sonen får vänta tills den 17:e. Tror sen att han i gengäld börjar en vecka senare i augusti...Men visst är det länge att gå och vänta på att få sluta...bara kunna va'.

Kramelikram

Postat av: Ama de casa

Ja, det var väldigt sent för skolavslut... Tror att det låg runt 10-12 på min tid. Just när jag gick ut nian var det helt off med allt vad lövskrindor och sånt hette, men vi hade en sjuhelsikes fest i alla fall :-)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback