Prioriteringar

Tänk er en stor skål med vatten.
Där i flyter mina prioriteringar omkring.
Allt som är roligt och glatt guppar förnöjsamt omkring på ytan.
Det är bara att plocka för sig av godsakerna.
Här ligger familjetid, bloggen och skrivandet.
God mat och en bra film.
Bland mycket annat.
Ovanför ytan svävar drömmarna och förhoppningarna som rosa såpbubblor.
En del av dom flyger så högt att man aldrig når dom och somliga spricker, men en del av dom sjunker så pass att dom blir nåbara och möjliga att förverkliga.
Längst ner på botten ligger gruset och skvalpar.
Plikterna och måstena.
Surdegarna som man måste blöta ned sig rejält för att nå.
Källarstädning, avloppsrensning och fönsterputs.
Frågan är hur man fördelar tiden på bästa sätt mellan pärlor och gråsten?
Givetvis plockar jag hellre pärlor.
Men skjuter man upp måstena för alltför länge så är väl risken att det börjar stinka ur bottenslammet...

Permalink Allmänt Kommentarer (15) Trackbacks ()


Kommentarer

Postat av: Petra

bra beskrivet. Tyvärr har jag inge svar på dina frågor

Postat av: Em

Ja, det är en fin balansgång mellan det att leva livet och det att göra det som måste göras. Frågan är om alla våra måsten verkligen är så viktiga som vi gör de till. Lika mycket som vi ifrågasätter om vi kan tillåta oss att njuta en liiiten stund till, lika mycket borde vi ifrågasätta om nästa "måste" verkligen är ett måste. Till ex byta sängkläder (lite beroende på hur ofta man gör det ;D)

Postat av: ansepanse

fint skrivet - det hörs att du är författare

kramar

Postat av: Bara Jag

Underbar beskrivning!! Måste få länka den, är det ok?

Postat av: Gun

Vad klokt och bra beskrivet. Det är verkligen svårt att prioritera rätt ibland. Som du säger, man kan ju inte bara strunta i "måstena" heller. Det mår man inte heller bra av.

Postat av: Gafflan

Tyvärr kan jag inte hjälpa dig då mitt ledord i livet är "vaför göra idag det du kan göra i morgon" ;D Fast ibland så måste man bara ta surdegarna, gäller även mig.

Ha det bäst o kram

Postat av: anne

Det var bra beskrivet! :)

Postat av: Gun

Sv: Jag törs inte äta så mycket när jag är borta. Min mage är så förbaskat opålitlig.

Postat av: Bara Jag

Sv, Jag har inga större planer för vart jag ska åka, bara bort. Till vardags finns jag i Ö-viksområdet. Det blir under själva påsken eftersom de äldsta barnens pappa är hemma med barnen och jag därigenom kan åka bort....

Postat av: charlotte

ja precis så är det. väldigt bra skrivet

Postat av: Ellis

Riktigt bra skrivet gudmor, men tänk på att de kommer nya måsten VARJE dag. roliga som tråkiga...

Postat av: Ellis

SV: HAHAHA överdriv inte nu, den där lattespillningen kommer inte från någons mage! :D

Postat av: Britt

Jag tror att man med åldern lär sig vilka måsten som verkligen måste göras för att inte allt ska gå om intet. Jag var mer stressad över alla dessa måsten i 20 års åldern..och samtidigt orkade jag ju med alla måsten och även att njuta och drömma då....idag måste jag skita i några måsten för att orka njuta och drömma.

Postat av: Ama de casa

Mycket tänkvärt!

Måstena är oftast bäst att ta tag i på en gång, annars ligger dom där och gnager och tar lite udden ur det roliga.

Fast man lever inte alltid som man lär...

:-)

Postat av: Pia

Så poetiskt beskrivet!! ;o)



Även om det rent miljömässigt var ett idiotiskt tilltag så är det ändå liiiite coolt att de ville ha snö från just Jukkasjärvi!! ;o)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback