Skavsår



Barnen överlevde som väntat friluftsdagen.
Fast med nöd och näppe...
Dottern fick dock rejäla skavsår på bägge fötterna av dom lånade pjäxorna.
Riktigt fula och onda.
Men det hör väl till med blod, svett och tårar i sportvärlden...

Apropå friluftsdagar, kommer jag i håg en vi hade på gymnasiet våren 1986.

Heldagsorientering på Vitberget i hård vind och ösregn.
Samma dag som kärnkraftsolyckan i Tjernobyl, för övrigt.
Det blev surt nedfall över Skellefteåområdet i dubbel bemärkelse.
Vi lärde oss ord som Geiger-mätare och bequerel
och förbjöds att plocka bär och svamp.
Tonvis av renkött kasserades som otjänligt
eftersom renlaven blev så förorenad.

Minns ni?

I de hårdast drabbade områdena i Ukraina lider människorna av sviterna efter världens största kärnkraftsolycka än i dag.
Fortfarande, över tjugo år senare, föds missbildade barn och människor insjuknar i cancer av olika slag.
Förhoppningsvis har säkerheten förbättrats på liknande anläggningar så att det aldrig kan hända igen.


ett vindkraftverk, propeller som syns mot blå himmel

För min del tycker jag nog att vindkraft känns som ett säkrare alternativ.







Permalink Allmänt Kommentarer (10) Trackbacks ()


Kommentarer

Postat av: Pia

Ja, jag minns.. Det var(och är) fruktansvärt. Jag håller med dig. Hellre en massa snurrande vindkraftverk än kärnkraft. Kärnkraft är läskigt, riktigt otäckt faktiskt..



Jo, vi tror nog inte att det ska bli problem att få huset sålt.. men du vet, ångestmonster och hypotetiska funderingar!!! ;o) Jo, det blir alltså lägenhet. Det ska bli såå skönt att få loss lite pengar att göra saker för, typ resa.. Det ska bli så oerhört skönt att få rensa härhemma. Vi har ju flyttat till större och större boenden vilket innebär mer och mer utrymme att samla på sig!

143 kvm ska bli 85,5 kvm! :o)

Postat av: Gun

Ja jag minns det som igår. Jag var ute på gården med min son som var ett halvår gammal och grannen kom ut och sa åt oss att gå in igen. Läskigt var det!

Postat av: anne

Ja, hur är det med Ignalina i Litauen, nerlagd lär den vara men i vilket skick är det som finns kvar?

Postat av: Daniel

Gud så hemskt



Ja må aldrig nåt liknande hända ever again!!!!

Postat av: Britt

Sen när vindsnurran lossnar och river lös taket på ert hus lär du vilja förbjuda det också ;D



Nej skämt åsido...det var fruktansvärt och långt efter var det ju områden man inte fick plocka svamp i...får man förresten det i Gävle än? De drabbades ju värst vad jag minns.



Och var du tvungen att påminna om de eviga orienteringarna på gymnasiet...hade gympalärarna ingen fantasi? eller var det nationell totrtyr? tror alla drabbats av det. Och inget lärde jag mig...är fortfarande lika vilse i tillvaron.

Postat av: Nattis 2.0

Det var mycket hysch-hysch i Sovjet, man ville inte riktigt erkänna olyckan. Jag minns.

Postat av: Bara Jag

Som de andra minns även jag även om jag inte var så gammal, gick på mellanstadiet då. Minns speciellt hur man kasserade köttet vid älgjakten.....

Postat av: ansepanse

jo, jag kommer ihåg den dagen, jag höll liksom andan och tänkte att hur blir det nu

Postat av: Anonym

Jo, nog minns jag alltid....26:e april om vi ska vara riktigt noga...varför minns jag det...jo, min äldste son blev till då rodnar * och min blivande och tillika exman friade stående på knäna just den dagen ;)

Postat av: Ama de casa

Jag minns det med fasa - både Tjernobyl och orienteringsdagarna på Vitberget...


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback